Ambient marketing – reklama, która zapada w pamięć
Co łączy XIX-wiecznych dekadentów i część współczesnych marketingowców? Jedni i drudzy przyznają z westchnieniem: Wszystko już było. Zanim postanowisz do nich dołączyć – zatrzymaj się na chwilę! Czy wiesz, czym jest i jak działa ambient marketing? Jakie są kreatywne sposoby na dotarcie do odbiorców? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.
Czym jest ambient marketing?
Ambient marketing możesz rozumieć jako niekonwencjonalną reklamę, której zadaniem nadrzędnym jest zaskakiwać i wywoływać emocje. Miarą jej powodzenia jest zakotwiczenie się w pamięci odbiorcy. By zachować swój status, akcja ambientowa musi być jednorazowa. W przeciwnym wypadku trudno o efekt wow.
Ambient marketing ukochał sobie niekonwencjonalne nośniki przekazu. To reklama, która świetnie się odnajduje w miejscach nieoczywistych, głównie w przestrzeni miejskiej. Koresponduje lub dialoguje z otoczeniem, więc możemy określić ją jako reklamę kontekstową. Znajdziesz ją na przystankach autobusowych, słupach ogłoszeń, schodach, drzewach czy elementach wyposażenia sklepu. To także umieszczanie reklam w miejscach, z którymi mamy kontakt podczas codziennych czynności: w uchwytach w tramwajach, na fotelach kinowych czy klamkach do drzwi.
Kreatywne reklamy ambientowe mają wywoływać medialny szum, dzięki czemu wpływają na zwiększenie zasięgów, dodatkowo utrwalając w głowach odbiorcy konkretny obraz lub charakter działalności reklamowanego produktu lub usługi. Często pojawia się tam logo czy identyfikacja wizualna brandu, który ma za zadanie reklamować.
Co ważne – w przypadku ambient marketingu to otoczenie i kontekst wpływają na wyjątkowość pomysłu twórcy. Nie tyle reklama sama w sobie ma być kreatywna i zaskakująca, co jej wtopienie w przestrzeń miejską.
Ambient marketing powstał w odpowiedzi na przyspieszony rozwój działań marketingowych, które nabrały tempa wraz z rozwojem internetu. Miał być sposobem na upowszechnienie się billboardów oraz reklam na innych, klasycznych nośnikach outdoorowych, których przesyt sprawił, że odbiorcy przestali zwracać na nie uwagę.
Te niekonwencjonalne reklamy w przestrzeniach publicznych możemy określić nawet mianem sztuki, bo tak jak ona – wchodzą z odbiorcą w dialog, drażnią go, prowokują do zadawania pytań, a także z nim współistnieją.
Jak wykorzystać ambient marketing w swojej firmie?
Ambient marketing ma sens tylko wtedy, kiedy sięga po coś, czego do tej pory nikt nie wykorzystał. To może oznaczać wybór bardzo starego pomysłu lub konwencji, które są tak wiekowe, że na pozór nie pasują już do współczesnych czasów. To może być gra na oczekiwaniu, ale przede wszystkim gra z przestrzenią, w której występuje. Czy mówimy o ambient marketingu w mediach społecznościowych, czy w miejscach nieoczywistych – warunkiem koniecznym jest niepowtarzalność i jednorazowość.
Każda próba powtórzenia czegoś, co już pojawiło się w przestrzeni reklamowej, poprzez lekką zamianę niektórych elementów, nie ma szans zadziałać. Stracisz wtedy świeżość, odwagę, która towarzyszyła pierwszej odsłonie projektu, a także jego wyrazistość.
Ambient marketing jest dobrym rozwiązaniem, jeśli dysponujesz małym budżetem na reklamę. Rozwiązanie stare jak świat – więcej kreatywności mniejszym nakładem pieniężnym. Istnieje jednak pewne ryzyko, jeżeli:
-
-
-
- zrobisz to bez brawury i bez gotowości na to, że coś może pójść nie tak,,
- nie zbadasz dokładnie swojej grupy docelowej – możesz przestrzelić się z pomysłem,
- twoja firma musi zachować powagę i profesjonalizm, bo taki jest jej charakter
- oczekujesz wyraźnych i mierzalnych wyników, tutaj trudno o konkretne liczby,
- uzależniasz sukces kampanii od wyników sprzedażowych, czasami jest to nieprzekładalne,
- nie masz szans na realizację kampanii o dużym zasięgu.
-
-
Ambient marketing w Polsce nie jest jeszcze tak popularny, jak inne rodzaje działań reklamowych, jednak doczekał się kilku realizacji, o czym kilka słów w dalszej części tekstu. Wybrane kreatywne reklamy zyskały rozgłos i utrwaliły się w pamięci konsumentów, co jasno wskazuje na to, że taki rodzaj działań można z powodzeniem wypróbować na rodzimym gruncie
Ambient marketing a guerilla marketing
Są to podobne pojęcia, choćby przez to, że koncentrują się na tym, aby reklama była kreatywna, nieoczywista, zapadała w pamięć i najlepiej pojawiała się w przestrzeniach nieoczywistych. Jeżeli pojęcie guerilla marketingu (lub: marketingu partyzanckiego) niewiele Ci mówi, przeczytaj nasz poprzedni wpis.
Niektórzy obserwatorzy trendów marketingowych wskazują na zbędność odróżniania od siebie obu tych zagadnień. Pojawiają się również głosy, które ustanawiają marketing partyzancki odłamem ambient marketingu i odwrotnie. To, co powinieneś zapamiętać, to fakt, że różnią się one przedmiotem uwagi oraz budżetem.
Ambient marketing podkreśla produkt, usługę lub markę, do której się odnosi. Tymczasem guerilla marketing podkreśla wagę przeżycia, zetknięcia z zagadką, przy których marka ze swoją identyfikacją wizualną traci na znaczeniu. Ponadto guerilla marketing jest zazwyczaj tańszy od kampani ambient marketingowych.
Celem reklamy ambientowej jest wywołanie silnych emocji, dzięki którym odbiorca tworzy silny związek z marką.
5 najlepszych przykładów ambient marketingu
1. Kit Kat Claimu tej marki nie trzeba nikomu przypominać. Słynne Czas na przerwę, czas na KitKat posłużyło marce do budowania silnego skojarzenia z sięganiem po produkt podczas chwili odpoczynku. Hamak postawiony w centrum miasta spełnia tę funkcję, jednocześnie przykuwając uwagę przechodniów.
2. Tyskie Do lokalu każdy wejść musi, więc umieszczenie przy klamce produktu tak, aby sprawiał wrażenie, jakbyśmy trzymali kufel piwa, od razu budzi uśmiech na twarzy nawet najbardziej zabieganej osoby.
3. Galaxy Z Flip4, Belgia Wyróżnikiem produktu jest jego składana forma, co przypomina kształtem… krzesło. Twórcy tej reklamy ambientowej wykorzystali to skojarzenie, aby umieścić ambientową reklamę na przystanku autobusowym.
4. Super Mario Bros, Paryż Kto choć raz grał w Mario, ten wie, czym są występujące w grze słupki. Twórcy tej reklamy, podobnie jak zespół kreatywny Samsunga Galaxy Z Flip4, przenieśli skojarzenie do krajobrazu miejskiego.
5. Costa Kto by się nie zatrzymał, mijając na ulicy wielki, 2,5-metrowy kubek kawy z Costy? Marka strategicznie postawiła swoją reklamę ambientową w najczęściej uczęszczanych miejscach w Warszawie. Przy Pasażu Stefana Wiecheckiego oraz przy Rondzie Dmowskiego. Hasło zachęcające do ogrzania się nie stanowiło tylko dodatku do całości. W rzeczywistości kubek z Costy naprawdę emitował ciepło.
Sięgając po reklamę ambientową, potrzebujesz rozeznania, czy ten typ marketingu jest rozwiązaniem, które sprawdzi się w przypadku Twojej firmy. Z chęcią dzielimy się naszym 10-letnim doświadczeniem. Skontaktuj się z nami – przeprowadzimy konsultacje i wybierzemy najlepsze rozwiązanie dla Twojej marki.