AI w marketingu: przegląd [1]

Sztuczna inteligencja nie zwalnia tempa. Już nie tylko pisze teksty czy generuje obrazy. Ona prowadzi audycje radiowe, tworzy kampanie reklamowe i komentuje mecze. Głosy sceptyków mieszają się z okrzykami entuzjastów nowych technologii, a przykłady genialnych zastosowań przerywają serie nieudanych realizacji. Jak jest naprawdę? Czy warto korzystać z AI w marketingu?

W ostatnim artykule (który znajdziesz tutaj) przedstawiliśmy możliwości, jakie daje współpraca PR-owca z Chatem GPT. Zahaczyliśmy o sztukę zadawania pytań oraz optymalizację pracy weteranów public relations. Dziś przedstawimy Ci 10 ciekawych realizacji marketingowych z wykorzystaniem AI.

 

1.Lancerto i profesjonalny doradca stylu

Lancerto jest marką modową premium, która kilka miesięcy temu uruchomiła na swojej stronie chatbota o imieniu Ari. Następnie zapowiedziała podłączenie go do systemu GPT-4, co pozwoli im stworzyć postać wirtualnego doradcy stylu. Do jego zadań ma należeć m.in. udzielanie wskazówek pielęgnacyjnych lub pomoc w doborze odpowiedniej stylizacji. Rozwiązanie pozornie błahe, ale nie sposób nie nazwać go sięganiem po pomoc AI.

Jakie marka ma z tego korzyści?

        • Dodatek w postaci aspektu emocjonalnego – poprzez uosobienie obsługi do postaci doradcy stylu oraz możliwości interakcji z nim. Potencjał rośnie, gdy dodamy do tego plany marki, które zakładają rozszerzenie umiejętności konwersacyjnych chatbota Ari
        • Przeniesienie jakości usługi stacjonarnej do digitalu. Profesjonalny doradca był do tej pory dostępny jedynie w salonach stacjonarnych. Czy da się uzyskać tak wysoką jakość usługi na stronie internetowej? Prawdopodobnie tak, ponieważ dzięki zasileniu chatbota obszerną bazą danych, Ari jest w stanie przyswoić tony informacji w szybkim czasie.
 

2.Morele.net – jak nie zatonąć w gąszczu pytań

Im większa oferta w sklepie, tym więcej potencjalnych pytań od klientów. Wtedy może pojawić się chaos i brak odpowiedniej reakcji, co zaowocuje niezadowoleniem wśród konsumentów.

W przypadku sklepu internetowego Morele.net odpowiedziano na ten problem za pomocą chatbotów. Podobnie jak Lancerto – firma wdrożyła Chat GPT, który zaciągnął dane produktowe ze sklepu. Dzięki temu czas oczekiwania na odpowiedź ze strony sklepu jest skrócony do minimum.

Korzyści?

Jak przekonuje dyrektor jakości Morele.net – zastosowanie chatbota obniża koszty związane z obsługą klienta, przy jednoczesnym zwiększeniu konwersji.

 

3. Levis – przymierzalnia na miarę każdego klienta

Innym pomysłem na optymalizację procesów zakupowych jest pomysł marki Levi’s, która planuje wprowadzić modelki i modeli stworzonych przez AI. Dzięki temu klienci będą mogli zobaczyć, jak konkretne ubranie wygląda na jego sylwetce. Awatary mają odzwierciedlać klientów w różnym wieku, kolorze skóry i typie sylwetek.

Jakie korzyści czerpie z tego Levi’s?

Chyba każdy, kto choć raz kupował jeansy w Levisie, wie, że rozmiarówki ich spodni potrafią się różnić w zależności od konkretnego modelu. A nic tak nie zniechęca, jak konieczność zwrotów i niepewność, czy wybrany rozmiar będzie dobry.

 

źródło: dailymail.co.uk

 

4.Gigi Chadid w towarzystwie avatara May

Innymi reprezentacjami AI wokół nas są awatary tworzone przez duże marki, takie jak Converse czy Maybelline, które mają być twarzami kampanii lub jej ambasadorami. Maybelline New York rozszerzyła kolekcję swoich tuszy do rzęs, reklamując ją hasłem Przenieś rzęsy w inny wymiar. W ten sposób obok ambasadorki marki Gigi Chadid stanęła May – wygenerowany przez AI avatar Maybelline.

To z pewnością dodaje efektu WOW, a jeżeli wizerunek awatara zostaje dobrze poprowadzony, istnieje potencjał na nawiązanie z nim relacji przez konsumentów.

źródło: marketingprzykawie.pl

 

5.Kampania od A(i) do Z – Beck’s

Widzieliśmy już pojedyncze reklamy, w których sztuczna inteligencja okazała się przydatną pomocą. A co powiesz na pełną, komplementarną kampanię i nowy produkt?

Niemiecka marka piwa Beck’s połączyła siły z AI, które stworzyło nowy produkt. Piwo Beck’s Autonomous ma wygenerowaną nie tylko recepturę czy logo, ale również opakowanie i kampanię reklamową. To jednak nie wszystko! Chat GPT i Midjournej stworzyły nawet klip reklamy 360 stopni.

Efekt? Masowe podekscytowanie i wzrost zainteresowania wokół samej marki Beck’s. 450 butelek wyprzedało się w mgnieniu oka.

źródło: marketingprzykawie.pl

 

6.Prawdziwe są tu tylko emocje

O przykładzie kampanii wykreowanej w całości dla HalfPrice nie musimy chyba wspominać, jednak jeśli temat brzmi obco… HalfPrice to sieć off-price, która należy do CCC. Ich ostatnia kampania została w całości wygenerowana przez AI i jest pierwszym przykładem takiej inicjatywy w Polsce.

źródło: nowymarketing.pl

Grafiki tętnią żywymi kolorami oraz elegancką estetyką na wysokim poziomie. Wszystko jednak, od pomieszczenia, przez psy i ludzi jest dziełem sztucznej inteligencji. Nie ma tu jednak miejsca na przypadek. Bohaterkami kampanii są członkinie HalfPrice Club w rzeczywistości AI.

 

7.Konsumencie, wytęż wzrok – diabeł tkwi w szczegółach

Ogrom możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja, potrafi przysłaniać fakt, że jest to system, który nadal się uczy. Podstawowym detalem, na który powinieneś zwrócić uwagę, są dłonie. Sztuczna inteligencja na tym etapie rozwoju ma z nimi pewien problem. Tak samo warto zwrócić uwagę na uszy czy symetrię twarzy. W przypadku tej reklamy grafiki wygenerowane przez Midjourney nie są niczym szkodliwym.

Agencja Plej postanowiła stworzyć nietypową, kreatywną reklamę, w której najważniejsze postacie z historii Polski zamiast insygniów używają… nowoczesnych technologii. Zwróć uwagę na szczegóły. Ile palców liczy dłoń na grafice, czy wszystkie insygnia pasują do postaci historycznej?

źródło: nowymarketing.pl

Przypadek eksperymentu agencji Plej, a także reakcje związane z tym pomysłem wskazują jasno – AI otwiera przed nami nowe możliwości zestawiania elementów rzeczywistości, które nigdy nie miałyby szansy na zaistnienie. Wystarczy kreatywny pomysł, odpowiednie polecenie, a zadanie, które być może zajęłoby grafikowi dwa dni, AI wytwarza w kilka chwil.

 

8.Ryan Reynolds x Mint Mobile x Chat GPT

Znany z kreacji w filmie Deadpool, Ryan Reynolds, jest nie tylko aktorem, ale i biznesmenem. W jednej z reklam Mint Mobile, w której ma udziały, przekonuje, że polecił napisanie skryptu Chatowi GPT. Chciał sprawdzić, czy da się na tym zaoszczędzić, a jednocześnie puścić do sieci ciekawą reklamę.

Algorytm dostał kilka poleceń. Miał w tekście reklamy użyć: żartu, przekleństwa i dać znać, że promocja wakacyjna Mint Mobile wciąż trwa, nawet jeśli inne firmy z tej samej branży zakończyły swoje akcje promocyjne. Co z tego wyszło? Sprawdź, oglądając film:

9.Najlepsza, największa, najdłuższa – którą kanapkę wybierzesz?

Brazylijski oddział McDonald’s wpadł na świetny pomysł, rozpoczynając tym samym serię zabawnych i kreatywnych reklam. Postanowił zapytać Chat GPT o to, który z ogólnodostępnych burgerów jest najlepszy ze wszystkich. Sztuczna inteligencja odpowiedziała, że jest to legendarny Big Mac.

Konkurencyjny Burger King w błyskotliwy sposób pociągnął temat dalej. Zwrócił się do Chatu GPT z pytaniem o największą rozmiarem z dostępnych na rynku kanapek. Wygrał Whopper – kanapka z ich menu. Burger King postanowił wyprodukować podobny plakat, który estetyką nawiązuje do McDonalda.

Ostatnie słowo należało do Subwaya, który poszedł w ślady poprzedników. Tym razem pytanie było z kategorii najdłuższej kanapki z ogólnodostępnych na rynku. Jest tak, jak myślisz – Footlong zdobył pierwsze miejsce w tym rankingu.

Cała akcja wywołała duże zainteresowanie i satysfakcję, kiedy kolejny lokal dołączał się do wyzwania. To z kolei generuje ruch, który świetnie wpływa na zasięgi. Wnioski? Warto sięgnąć po luźniejsze chwyty marketingowe, bo mają potężną moc angażowania emocji. Może Ci w tym pomóc Chat GPT.

źródło: nowymarketing.pl

Jak mieliśmy okazję się przekonać, sztuczna inteligencja w marketingu nie jest czymś, co za pół roku określimy jako trend. To nowe, nieodkryte wcześniej przez nas możliwości. Jedne zaskakujące, inne – wadliwe i niedopracowane. Wszystkie jednak są warte zaproszenia do współtworzenia komunikacji Twojej marki.

Jeśli jesteś zainteresowany współpracą

Jeśli jesteś zainteresowany współpracą

POBIERZ