Wszystko, co musisz wiedzieć o Pokoleniu Z
Postawmy sprawę jasno. Im lepiej zrozumiesz swoją grupę docelową, tym skuteczniejsza będzie komunikacja Twojej marki. Jednym ze sposobów targetowania odbiorcy, jest korzystanie z wiedzy o generacjach, w jakie wpisują się konsumenci. Czy wiesz, kim są Twoi odbiorcy z Pokolenia Z?
Gen Z jest pokoleniem, które przybiera na znaczeniu i wprowadza rewolucję w wielu obszarach codziennego życia. Generacja obejmuje osoby urodzone w latach 1997-2015. Obecnie najmłodszy przedstawiciel jest w wieku 8 lat, a najstarszy 26.
Nawet jeśli Gen Z nie jest grupą, do której kierujesz komunikację, warto mieć rozeznanie w wartościach, jakie wyznają. Prędzej czy później i tak spotkasz się z Pokoleniem Z, choćby na rynku pracy.
Z tego tekstu dowiesz się:
-
-
-
- dlaczego warto kierować marketing do Gen Z,
- jak zaplanować działania marketingowe,
- czego oczekują od marek,
- jak Pokolenie Z funkcjonuje w social mediach,
- oraz… jak robią zakupy?
-
-
Po co w ogóle kierować marketing do Pokolenia Z?
Wielu nieprzekonanych marketerów może się zastanawiać nad celem kierowania działań reklamowych do Gen Z. W końcu są to młodzi ludzie, którzy nie mają jeszcze zgromadzonych środków na koncie i dopiero zaczynają zdobywać doświadczenie zawodowe. Nic bardziej mylnego. Starsza część Pokolenia Z utrzymuje się sama, natomiast młodsi reprezentanci, nawet jeśli pozyskują pieniądze od rodziców – dokonują często świadomych zakupów.
Pokolenie Z ma największy z dotychczasowych generacji dostęp do informacji. Jest świadome i nie potrzebuje dużo czasu, aby zyskać rozeznanie na jakikolwiek temat. Co więcej, doradza swoim rodzicom czy dziadkom, którzy nie mają intuicji do zakupów w sieci. Wiedzą, który sklep jest scamem, gdzie się przepłaca i która marka oferuje najlepszy produkt. Jeśli dotrzesz do nich, możesz w pośredni sposób dotrzeć do ich bliskich. Przekonaliśmy Cię? To przejdźmy do dalszych kwestii…
Czego oczekują od marek?
Jak podaje raport Deloitte Global 2022 Gen Z & Millennial Survey, główną obawą tej grupy odbiorców jest kryzys klimatyczny. Trzy czwarte respondentów zgodnie twierdzi, że świat, jaki znamy, znajduje się w krytycznym punkcie. Stąd biorą się priorytetyzowanie zdrowia psychicznego, walka o lepsze warunki w pracy i przede wszystkim – konkretne oczekiwania wobec marek.
Z artykułu Deloitte Millenialsi a pokolenie Z: podstawowe różnice dowiadujemy się, że 62% Pokolenia Z podkreśla fakt, że darzy zaufaniem firmy zaangażowane w działania społeczne.
Od marek oczekują zaangażowania w kwestiach polityki, klimatu czy spraw społecznych. Te brandy, które wykorzystały Ogólnopolski Strajk Kobiet jedynie do promocji swoich produktów, straciły na wiarygodności. Podobnie jak marki, które używają tęczy tylko w celach wizerunkowych. Więcej na temat rainbow washingu pisaliśmy we wcześniejszych artykułach.
Marki mają być autentyczne. Oszukiwanie, że są tym, czym nie są, bardzo szybko wychodzi na jaw. Gen Z potrafi rozliczyć z tego nawet ulubionych influencerów, co stało się z lewicową influencerką Kasią Babis po wejściu we współpracę z Zalando. Babis była do tej pory znana m.in. z krytyki przemysłu modowego. Po kampanii dla Zalando zarzucono jej pogoń za pieniądzem i hipokryzję, przez co straciła wielu followersów, a jej wizerunek znacznie na tym ucierpiał.
Skoro wiemy już, co jest dla nich ważne w marketingu, pozostaje pytanie – gdzie inicjować te działania?
Gen Z w social mediach
Ważnymi kanałami dla Pokolenia Z są TikTok, Instagram oraz Youtube. Facebook znajduje się na szarym końcu, ponieważ nie czują tam takiej wolności i swobody ekspresji, jakie dają im inne social media. Swoją aktywność przenieśli do licznych grup tematycznych, gdzie udzielają się zdecydowanie częściej niż na własnej tablicy. W grę wchodzą także takie platformy jak rosnące w siłę Twitch, Discord czy BeReal.
Planując content marketing, weź pod uwagę fakt, że reprezentanci Gen Z są zazwyczaj przestymulowani ilością treści, a do tego ich czas skupienia jest o wiele krótszy niż wśród innych generacji. Stąd content powinien być angażujący, a treści krótkie i wyróżniające się w gąszczu natłoku informacji.
Tym, co wyróżnia Gen Z, jest eksponowanie swojego indywidualizmu, a także autentyczność i wolność. W social mediach często podkreślają swój dystans do świata. W przeciwieństwie do starszego pokolenia – Millenialsów, nie potrzebują aranżować swojego życia tak, aby wyglądało na piękne i estetyczne.
Ich posty na Instagramie często są pełne niedoskonałości. Rozmazane, nienaturalnie przybliżone kadry, bez filtrów czy symetrii, a czasem wprost wzięte z życia. Bez pozowania i ustawiania kadru. To mówi: jestem autentyczny, czuję się dobrze ze swoim życiem, nie muszę być idealny (a na pewno nie w taki sposób, jaki królował w dotychczasowym dyskursie).
Zakupy wśród Gen Z
Różne raporty donoszą o różnych preferencjach Pokolenia Z względem zakupów. Niektóre wskazują, że generacja Zetek preferuje zakupy stacjonarne, inne powołują się na naturalne środowisko, jakim jest dla nich internet i zakupy online. Bez względu na miejsce docelowe, zebraliśmy kilka istotnych obserwacji o tym, jak Gen Z robi zakupy.
- Cena jest mniej ważna niż wartość, jaką oferuje dana marka. Pokolenie Z jest skłonne zapłacić więcej za marki działające etycznie. Doceniają transparentne opisy składu produktów oraz wskaźnik zużycia zasobów. Zamiast kupować warzywa i owoce w marketach, pójdą do osiedlowego warzywniaka.
- Dla tej grupy odbiorców liczy się wygoda. Co za tym idzie – szybki czas dostawy i bezproblemowe zwroty. Czasami te elementy stanowią kluczowy aspekt zakupów online. Nie zapomnij o dobrym UX Designie swojej strony internetowej.
- Do Gen Z bardziej trafiają tzw. polecajki, czyli serie postów znajomych lub obserwowanych influencerów, w których polecają jakiś produkt lub usługę. Odpowiednio zaplanowany influencer marketing może wiele zdziałać. A kto nie wierzy, niech zaobserwuje wierność Żugajek wobec Julii Żugaj lub obserwujących Joannę Okuniewską.
- Obecnie w centrum dowodzenia znajdują się takie platformy jak Spotify, HBO czy Netflix. Najmłodsze pokolenie nie potrzebuje chwalić się posiadaniem płyt CD czy DVD. Zamiast tego pomyśl o zaoferowaniu im modelu subskrypcji swoich usług.
Podsumowując:
Do 2025 roku przedstawiciele generacji Z będą stanowiły prawie 30% pracowników. Już teraz stają się dominującym konsumentem na rynku. Jeśli zależy Ci na tym, aby pozyskać ich zaufanie, warto wsłuchać się w ich język, wartości oraz potrzeby. Teraz już wiesz, gdzie ich znaleźć.