Proste zasady współpracy z influencerem, czyli etapy wdrażania influencer marketingu
Nowoczesne media już dawno zajęły miejsce tych tradycyjnych. Coraz mniej osób ogląda telewizję lub czyta gazety papierowe, wszystkie najpotrzebniejsze informacje można znaleźć w przestrzeni digitalowej. Spowodowało to również powstanie nowych możliwości reklamy a jedną z nich są influencerzy. Jak skorzystać z tego sposobu promocji marki?
Poszukiwanie skarbu
Branża influencerów rozwija się w zaskakująco szybkim tempie, co jest równoznaczne z ogromną ilością twórców gotowych na współpracę. Zadaniem agencji lub samej marki jest gruntowny research potencjalnych kont, które mogłyby reklamować dany produkt czy usługę. Każda instagramerka czy youtuber ma własną grupę odbiorców, styl komunikacji i przede wszystkim wizerunek. Kluczową zasadą współpracy jest podzielanie tych samych wartości, idei i celów. Działania influencera muszą być spójne z funkcjonowaniem marki. Czy ktoś kiedyś widział gamera reklamującego paletkę cieni? Warto stworzyć sobie bazę kontaktów, gdzie znajdą się twórcy, najlepiej odpowiadający na potrzeby marki. Do takiego spisu wracać można latami i proponować nowe współprace.
Dobre wrażenie
Po wyborze influencera czas na pierwszy kontakt. Nikt nie lubi dostawać suchych wiadomości, które wysyłane są masowo do wielu osób. Warto zbudować propozycję w sposób, który pochwali prowadzenie konta i tworzony content. Dzięki temu przekaz będzie bardziej indywidualny, a adresat zobaczy zaangażowanie ze strony marki. Należy dokładnie przejrzeć posty i relacje, aby do rozmowy podejść dobrze przygotowanym. Współpracę buduje się już od pierwszego kontaktu, dlatego odpowiednia komunikacja jest czynnikiem decydującym o sukcesie.
Jak to robimy?
W influencer marketingu mogą występować różne rodzaje współpracy. Jedną z nich jest barter – umowa, według której marka wysyła twórcy swoje produkty w zamian za reklamę. Wszystkie szczegóły są oczywiście uprzednio ustalone, tak aby obie strony były zadowolone. Czasami jednak influencer/ka proponuje określone kwoty za np. post na Instagramie lub serie relacji. Ma wtedy pełną dowolność proponując warunki, a jeśli jest na to otwarta, można negocjować.
Influencer wie najlepiej
Kiedy już wszystkie warunki są sprecyzowane pozostaje kwestia sposobu prezentacji produktu. Jest to moment, w którym warto zaufać twórcy, który zna swoich odbiorców na wylot. Oczywiście sugestie ze strony marki są mile widziane, jednak decydujący głos powinien mieć influencer. Reklama nie może wydawać się sztuczna, a osoba przedstawiająca produkt powinna wierzyć w jego zalety.
Obecnie w social mediach najbardziej liczy się transparentność i szczerość w działaniach. Ludzie zmęczeni są udawaniem i dwulicowością. Dlatego dobór odpowiedniej osoby do współpracy jest nie tyle oczekiwany, co konieczny.
Influencer marketing to z pewnością działanie, które warto rozważyć w prowadzeniu marki. Personalna promocja produktu przez danego twórcę nadaje mu autentyczności i atrakcyjności. Reklama dociera do dużej i zazwyczaj różnorodnej grupy odbiorców, którzy mogą stać się przyszłymi klientami marki. Dodatkowo branża stale się rozwija i daje pole do kreatywnych działań marketingowych.