Dlaczego marketing powinien być ważnym elementem sprzedaży?
Konkurencja na rynku sprzedaży, z roku na rok, jest coraz większa. Rozwój cywilizacyjny sprzyja powstawaniu nowych produktów i usług, a wraz z nimi przybywa marek, które je oferują. Jak wyróżnić się na tle dziesiątek firm w danej branży? Z pomocą wkracza marketing, który odpowiednio wdrażany, może zdziałać cuda.
Marketing a sprzedaż
Załóżmy, że wchodzisz na rynek z nowym modelem odkurzacza. Nieważne jak dobry będzie produkt, nikt nie kupi go, jeśli się o nim uprzednio nie dowie. Kampanie marketingowe, w zależności od zamierzonego celu, mogą mieć decydujący wpływ na wyniki sprzedaży. Poprzez odpowiednią strategię reklam online, czy też tych w mediach tradycyjnych, marka dotrze ze swoim produktem do odpowiedniej grupy docelowej.
Co, gdzie i jak
Kiedy chcemy wpłynąć na wybór konsumenta w danej kategorii produktów, nasza marka
musi zapaść mu w pamięć. Sprytne slogany, atrakcyjne grafiki czy dźwięczne reklamy
głosowe to istotna część launchingu produktu. Dodatkowo zaprojektowane reklamy muszą
wyświetlać się w różnych miejscach — czy to na stronach internetowych ze sprzętem AGD,
czy w postaci krótkiej reklamy w radiu. To także ma ogromne znaczenie w ostatecznym
zysku ze sprzedaży. W końcu im więcej odbiorców reklam tym więcej potencjalnych
klientów, którzy zdecydują się na zakup.
Biorąc pod uwagę olbrzymi wybór, jaki posiada konsument, nie sam produkt jest
najważniejszy w sprzedaży, a raczej relacja, jaką klient nawiąże z marką. Sprzedajemy nie
tylko (wracając do poprzedniego przykładu) odkurzacz, ale całe doświadczenie, jakie się z
nim wiąże. Można by powiedzieć — przecież odkurzanie nigdy nie będzie zachęcające, ale
to nie do końca prawda. Poprzez odpowiednią komunikację o produkcie wzbudzimy w
kliencie potrzebę posiadania tego właśnie odkurzacza, przykładowo z powodu kształtu
rączki do trzymania, czy specjalnej funkcji czyszczenia dywanów.
Marketing przynosi same korzyści
Czy można w takim razie całkowicie zrezygnować z marketingu w sprzedaży? Zapewne tak, jednak nie spowoduje to żadnych korzyści wartych tej decyzji. Jeśli przy sprzedaży naszego produktu zdamy się jedynie na szczęście i wiarę w to, że ktoś ten produkt przypadkiem zobaczy i kupi, szybko się rozczarujemy. Nakłady finansowe, które zaoszczędzimy na kampanii, nie będą zadowalające, kiedy zobaczymy niski dochód ze sprzedaży, spowodowany małym zainteresowaniem naszym produktem.
Więzi na lata
Oczywiście istnieją marki, takie jak Wedel czy Herbapol Lublin, które osiągają wysoką sprzedaż bez wielofazowej kampanii reklamowej. Są to jednak firmy, działające na rynku po kilkadziesiąt lat, które funkcjonują dzięki zaufaniu klientów. Należy zaznaczyć, że oddanie ze strony konsumentów nie wzięło się znikąd. Firmy, które zadbały o przemyślaną reklamę swoich produktów na starcie działalności, teraz, po latach mogą cieszyć się świetnymi wynikami sprzedaży, przy mniejszym wkładzie w kampanie marketingowe. Warto z takiej strategii brać przykład i myśleć przyszłościowo. W budowie więzi, między klientem a marką, pierwsze skrzypce gra marketing, czyli odpowiednia komunikacja, zaangażowanie i konsekwentność. Są to działania długofalowe, których korzyści widać nawet po wielu latach.
Nie rezygnuj z marketingu
Brak wykorzystania odpowiednich strategii marketingowych prowadząc markę, może
spowodować, że stanie się ona niemal niewidzialna. Klienci nie będą mieć żadnych
skojarzeń z nazwą czy logo firmy, a co dopiero z jej produktami. Przez to, konsument
wybierze sprzęt znanej mu firmy, wiedząc, że jest godna zaufania.
Co w takim razie radzimy? Marketing sprzedażowy to, obowiązkowe dla każdej marki,
działanie posiadające ogromny potencjał. Warto zainwestować w kampanie, które przyniosą
Twojej marce masę korzyści — tych zamierzonych, jak i niespodziewanych.
Jeśli jesteście ciekawi, ile kosztuje marketing i jak realnie można oszacować koszta
kampanii, przeczytajcie ten artykuł.