Dlaczego warto przeprowadzać badania marketingowe?
Przygotowując strategię oraz komunikację marki warto dowiedzieć się, jak najwięcej o naszych klientach — czym się interesują, co jest dla nich ważne, z jakich stron i social mediów korzystają, gdzie szukają informacji o produkcie, kto jest ich autorytetem…
Skąd wziąć takie dane? Możemy je uzyskać za pomocą badań marketingowych.
Czym są badania marketingowe?
Wielu właścicielom firm wydaje się, że mają sporą wiedzę na temat swoich klientów, szczególnie gdy uważają, że są to osoby podobne do nich samych. W ten sposób można jednak bardzo łatwo wpaść w pułapkę stereotypów, a stąd już prosta droga do nieefektywnej komunikacji. Jak uniknąć tego błędu?
Najlepszą metodą na poznanie konsumentów jest przeprowadzenie badań marketingowych. To właśnie one dostarczają wielu cennych informacji. Pozwalają lepiej zrozumieć klienta — jego potrzeby, obawy oraz bolączki. Bez tego ciężko jest podjąć jakiekolwiek decyzje biznesowe. Znając grupę docelową, jesteśmy w stanie precyzyjnie dopasować do niej komunikat reklamowy.
Cele badań marketingowych
Celem badań marketingowych jest także prognozowanie przyszłych trendów. Dzięki temu można zawczasu zwiększyć potencjał sprzedażowy. Takie dane pozwalają również znaleźć odpowiedzi na zaobserwowane zjawiska — na przykład, dlaczego spadła sprzedaż. Wyniki badań można wykorzystać na wielu różnych płaszczyznach: od strategii marki, po działania w social mediach.
Rodzaje badań marketingowych
Skoro już wiecie, dlaczego analizy rynkowe są tak ważne, to czas wytłumaczyć, jak je przeprowadzić. Standardowo badania dzielimy na ilościowe i jakościowe. Do tych pierwszych zaliczyć możemy sondaże oraz kwestionariusze. Natomiast w skład metod jakościowych wchodzą wywiady pogłębione, analiza tekstu czy obserwacje. Wybór metody zależy od tego, co konkretnie chcecie się dowiedzieć na temat swoich odbiorców.
Na wiele istotnych pytań z punktu widzenia marketingu ciężko jest odpowiedzieć, nie dysponując konkretnymi danymi. A to z kolei skutkuje nieefektywną komunikacją i złymi decyzjami biznesowymi. Aby tego uniknąć, warto przeprowadzić badania marketingowe i co ważniejsze wyciągnąć z nich odpowiednie wnioski.