Jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku?

Konkursy w social mediach, to świetny sposób na zaangażowanie społeczności. Wciąż jednak obserwujemy, że różne marki masowo organizują je na Facebooku z wykorzystaniem niedozwolonych praktyk.
Co jest zatem dozwolone, a co wręcz przeciwnie?

Nie zmuszaj do oznaczenia i udostępnień

Obecnie marketing w dużej mierze napędzany jest przez liczne działania w social mediach. To doskonałe miejsce do promowania biznesu oraz tworzenia społeczności wokół marki. Firmy chętnie wykorzystują konkursy, aby zwiększyć zaangażowanie swoich fanów. Niestety, często robią to źle. Wiele przedsiębiorstw nie zdaje sobie sprawy, że Facebook ma swój regulamin, który wyraźnie określa, jakie kroki trzeba podjąć, aby móc zorganizować konkurs na tym portalu społecznościowym. To właśnie tam możemy przeczytać, że niedozwolone jest między innymi wykorzystywanie prywatnych osi czasu oraz połączeń ze znajomymi. Innymi słowy, udostępnienie postu czy oznaczenie znajomych w komentarzu nie może być warunkiem wzięcia udziału w zabawie.
Na co jeszcze trzeba uważać, przygotowując konkurs w social mediach?

Nie losuj zwycięzcy

Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że losowanie będzie najłatwiejszym sposobem na wyłonienie zwycięzcy, to nie można się bardziej pomylić. Według polskiego prawa każda gra losowa musi zostać zgłoszona do izby administracji skarbowej. Co więcej, musi zostać wydane na nią pozwolenie. W każdym innym przypadku grozi kara grzywny i to niemała. Proponujemy więc inne, prostsze, a przede wszystkim mniej kosztowne rozwiązanie. Wystarczy, że przygotowując konkurs w social mediach, wymyślicie kreatywne zadanie i jasno określicie kryteria wyboru zwycięzcy. Na przykład: najładniejszy film, najciekawszy komentarz — wybór należy do Was.

Napisz regulamin konkursu w social mediach

Na koniec wszystko skrupulatnie spiszcie w regulaminie. Dzięki temu będziecie mieli zabezpieczenie na wypadek, gdyby ktoś chciał odwołać się od Waszej decyzji. W przeciwnym razie, zasady konkursu przeprowadzonego w social mediach będą otwarte do interpretacji, a wtedy uczestnicy będą mieli podstawę dochodzić swoich roszczeń przed sądem. Jeśli nie chcecie dopuścić do takiej sytuacji, nie zapomnijcie umieścić w regulaminie poniższych informacji:

  1. Przede wszystkim wskażcie, kto jest organizatorem konkursu.
  2. Szczegółowo przedstawcie warunki konkursu: ramy czasowe, opis zadania, kryteria wyłonienia zwycięzcy, sposób ogłoszenia wyników, nagrody, a także termin oraz sposób dostarczenia wygranej.
  3. Niezbędny będzie również zapis o tym, kto może wziąć udział w konkursie (np. tylko pełnoletnie osoby fizyczne mieszkające w Polsce), a kto nie ma takiej możliwości (np. pracownicy organizatora konkursu).
  4. Trzeba również wskazać, jakie dane zbiera organizator oraz do czego ich potrzebuje.
  5. Warto również podać w regulaminie opis postępowania reklamacyjnego.
  6. Na koniec nie zapomnijcie o zapisie, który wymaga regulamin Facebooka. Mowa o zwolnieniu serwisu z odpowiedzialności za roszczenia uczestników. Należy zaznaczyć, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook, ani z nim związana.

Przygotowanie regulaminu konkursu za pierwszym razem jest bardzo czasochłonne. Warto jednak pamiętać, że raz przygotowany dokument będzie można wykorzystać w przyszłości. Dlatego warto skonsultować poprawność jego zapisów z prawnikiem lub skorzystać z usług agencji PR-owej, która ma na swoim koncie wiele takich akcji.

Jeśli jesteś zainteresowany współpracą

Jeśli jesteś zainteresowany współpracą

POBIERZ