Jaki jest cel PR?
Pierwsze agencje oferujące swoje usługi pod szyldem PR powstały w Polsce na początku lat 90. Od tego czasu termin Public Relations wszedł do powszechnego użycia. Wydawać by się mogło, że wszyscy zdążyli się z nim już dobrze zaznajomić, jednak w rzeczywistości wciąż wiele osób ma problem z jego definicją.
Czym więc jest PR? A przede wszystkim, jaki jest cel jego działań?
PR — co to jest?
PR (ang. Public Relations) to nic innego jak świadome i konsekwentne działania, mające na celu zbudowanie i utrzymanie pozytywnych relacji pomiędzy firmą a jej otoczeniem, czyli pracownikami danego przedsiębiorstwa, klientami, a także innymi instytucjami. Żeby jeszcze lepiej zrozumieć, czym zajmują się osoby pracujące w agencjach PR-owych, przyjrzyjmy się podstawowym działaniom z zakresu public relations, a zaliczamy do nich:
- media relations,
- komunikację wewnętrzną,
- komunikację kryzysową,
- CSR,
- public affairs.
Jak więc widzicie, działania specjalistów od PR-u związane są z budowaniem i utrzymywaniem długofalowych relacji z dziennikarzami, liderami opinii, organizacjami rządowymi, inwestorami oraz pracownikami firmy.
Cele działań public relations
Skoro już wyjaśniliśmy, czym jest PR, przejdźmy teraz do kolejnej kwestii,
którą zdążyliśmy już niejako poruszyć, czyli do celów tych działań. Do
najważniejszych możemy zaliczyć kreowanie dobrego wizerunku wśród otoczenia
przedsiębiorstwa. Dzięki zdobyciu zaufania lokalnej społeczności firma może
uzyskać od niej poparcie i akceptację swoich działań w stosunku do konkretnej
grupy osób bądź organizacji.
Równie ważnym zadaniem jest prowadzenie sprawnej komunikacji wewnątrz firmy,
jak i poza nią. Celem PR może być także zmiana przepisów, postaw i zachowań
społecznych, która nastąpi w wyniku przeprowadzonej kampanii. To także samo
podjęcie konkretnego działania: nawiązanie współpracy, znalezienie sponsora
czy zwrócenie uwagi opinii publicznej na jakiś problem. Celów może być
naprawdę wiele. Wszystko zależy od tego, do jakiej dziedziny przypisane są
działania z zakresu public relations. Mogą być na przykład częścią:
zarządzania, marketingu bądź komunikacji społecznej.
Jak widać – korzyści dla firmy która umiejętnie prowadzi działania z zakresu
public relations, jest naprawdę wiele. Takie działania przyczyniają się nie
tylko do wzrostu sprzedaży produktów lub usług, ale również umożliwiają
pozyskanie nowych partnerów biznesowych i sponsorów, a także wzbudzają
zainteresowanie mediów i przychylność lokalnej społeczności dla prowadzonego
biznesu. Może to więc dobry moment, by podjąć współpracę z doświadczona
agencja PR-ową?