Employer Branding dlaczego jest ważny? Na co zwracać uwagę? Jak go budować?
Wiele firm skupia się na kreowaniu wizerunku zewnętrznego, zapominając jednocześnie, że równie ważny jest PR wewnętrzny. To, jak miejsce pracy postrzegane jest przez pracowników i potencjalnych kandydatów, ma spory wpływ na rozwój biznesu.
W jaki sposób powinno się więc budować markę pracodawcy?
Czym jest Employer Branding?
Na początku odpowiedzmy sobie na pytanie, czym jest employer branding. To różnego rodzaju działania, które mają sprawić, że firma będzie postrzegana na rynku pracy jako atrakcyjny pracodawca. Takie działania odbywają się na dwóch płaszczyznach: zewnętrznej (adresowanej do przyszłych kandydatów) oraz wewnętrznej (skierowanej do osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie). W końcu to właśnie zadowoleni pracownicy są największymi ambasadorami marki. A o nich wcale nie jest łatwo.
Przyciągaj talenty do swojej firmy
Każdy, kto choć raz szukał rąk do pracy, wie, że znalezienie pracownika, który
będzie ekspertem w swojej dziedzinie, a przy tym wpisze się w kulturę
organizacji i zostanie na dłużej, nie jest prostym zadaniem. O taką osobę
konkuruje mnóstwo firm. Według danych GUS w Polsce obecnie działa ponad 2
miliony przedsiębiorstw. O istnieniu wielu z nich kandydaci nie mają pojęcia.
Na szczęście dzięki dobrze zaplanowanym i wykonanym działaniom employer
brandingowym możemy sprawić, że firma stanie się rozpoznawalna, a to już
pierwszy krok do sukcesu. Kolejny to wykreowanie marki, która będzie pożądana
na rynku pracy.
Po jakie narzędzia możemy sięgnąć, żeby uzyskać
taki wizerunek?
Narzędzia stosowane w employer brandingu
Doskonałą formą budowania relacji z przyszłymi współpracownikami jest na przykład udział w targach pracy. To świetna okazja, żeby porozmawiać z kandydatami osobiście i wzbudzić w nich zaufanie do firmy. O pracowników można zawalczyć również na wcześniejszym etapie ich życia, kiedy jeszcze nie rozglądają się za miejscem pracy. Obecność przedsiębiorstwa na uczelniach wymaga co prawda systematycznych i długofalowych działań, ale przynosi wymierne efekty. Firma może przeprowadzać na przykład tematyczne wykłady, prezentacje czy też popularne w ostatnim czasie webinary. W kreowaniu wizerunku dobrego pracodawcy pomóc mogą również social media, które świetnie nadają się do eksponowania tożsamości biznesu. Linkedin i Instagram to jedne z najpotężniejszych narzędzi online do budowania wizerunku firmy. To właśnie na tych portalach znakomita większość kandydatów sprawdza, jak wygląda kultura organizacji w miejscu, do którego chcą aplikować. Dzięki treściom w social mediach mogą uzyskać wiele informacji na temat przyszłego miejsca pracy.
PR wewnętrzny
Nie zapominajmy jednak o osobach, które już pracują w przedsiębiorstwie. Nie
ma bardziej sprawdzonego źródła informacji o firmie niż jej obecni i byli
pracownicy. Employer branding nie kończy się przecież wraz z przyciągnięciem i
zatrudnieniem pracownika. Teraz trzeba zapewnić mu możliwość rozwoju
zawodowego oraz zadbać o dobrą atmosferę w organizacji. Kluczowe jest również
transparentne podejście do zespołu, efektywna komunikacja wewnętrzna, a także
zbudowanie zgranego zespołu. Do tego nic nie sprawdzi się lepiej niż
integracje firmowe. To właśnie wtedy ludzie lepiej się poznają, tworzą relacje
i tym samym przywiązują zarówno do siebie nawzajem, jak i do firmy.
Jak więc widzicie, dzięki działaniom employer brandingowym możecie przyciągnąć
do swojego przedsiębiorstwa talenty, stworzyć zgrany i zaangażowany zespół,
zmniejszyć rotację pracowników, a także lepiej dopasować kandydatów do kultury
organizacji. Jeśli więc do tej pory nie zajęliście się stworzeniem
profesjonalnej strategii EB w swojej firmie, piszcie śmiało — pomożemy.