Dlaczego kolory mają znaczenie w skuteczności marketingu?
Skuteczna reklama w marketingu nie opiera się jedynie na dosadnym sloganie, ale przede wszystkim na kolorze, który przyciągnie wzrok i sprawi, że przeczytamy widniejące na grafice hasło. Jak więc budować strategię marketingową w oparciu o kolory? Wszystko wyjaśniamy poniżej.
Nie raz z pewnością zdarzyło się Wam przejść obojętnie obok reklam. Zapewne były również sytuacje, w których nie mogliście oderwać wzroku od grafiki wyróżniającej się na tle innych. Dzieje się tak, ponieważ jednym z pierwszych czynników, na który zwracamy uwagę jest kolorystyka. Dlaczego?
To kolory dyktują, które produkty zostaną kupione przez klienta
Kolory mają bardzo duże znaczenie w całym naszym życiu, ponieważ wpływają na
nasz nastrój i samopoczucie. W szczególności duży wpływ wywierają na marketing
i decyzje zakupowe klientów. Badania wskazują, że nawet 65% klientów podczas
wyboru produktu uważa kolor za najważniejszy element motywujący do zakupu. W
związku z tym wiele firm opiera swój branding na konkretnych kolorach, które
są wybierane bardzo skrupulatnie.
Bardzo ważnym aspektem projektowania graficznego jest również to, żeby zwrócić
uwagę na to, do kogo kierowana jest dana kampania marketingowa. Według
niektórych źródeł, kierując komunikaty do kobiet warto użyć w brandingu i we
wszelkich materiałach marketingowych takich kolorów jak: niebieski, fioletowy
i zielony. Z drugiej strony warto wystrzegać się takich kolorów jak
pomarańczowy, brązowy czy szary. Przy strategii marketingowej i brandingu
nakierowanych na mężczyzn, warto oscylować wokół barwy niebieskiej, zielonej i
czarnej, natomiast wystrzegać się brązowego, pomarańczowego i fioletowego.
Warto się także zastanowić czym się charakteryzuje Twój odbiorca. Jeśli
dokonuje zakupów spontanicznie, to bardziej przemówią do niego kolory
pomarańczowe i czerwone. Jeśli jest to osoba oszczędna, to przemówi do niej
kolor granatowy i zielony. Z kolei tradycjonaliści preferują róż i błękit.
Jaką rolę odgrywają kolory w marketingu?
Barwy odgrywają bardzo ważną rolę we wszelkich działaniach marketingowych każdego przedsiębiorstwa. Dobranie odpowiednich kolorów powinno być jedną z pierwszych czynności przy opracowaniu całej strategii marketingowej oraz brandingu. Barwy, które są odpowiednio dobrane w pewien sposób reprezentują daną markę. Są odzwierciedleniem cech firmy i jej produktów. Warto pamiętać także o tym, że wybrane kolory powinny utożsamiać się z misją i wizją danego biznesu, ale przede wszystkim muszą przemawiać do grupy odbiorców. W związku z tym przy opracowywaniu identyfikacji wizualnej i projektowaniu graficznym brandingu marki należy pamiętać, aby kolory były ze sobą spójne. Decyzja dotycząca wyboru barw do brandingu firmy powinna być podjęta z pełną świadomością. To właśnie one będą w przyszłości reprezentować każde działanie przedsiębiorstwa. Jako agencja marketingowa na bazie między innymi takich czynników jak kolory tworzymy dla naszych klientów strategię komunikacji, opowiadamy historię całej marki. Do prowadzenia wszelkich wspomnianych działań niezbędna jest współpraca z grafikami, ponieważ od momentu sprecyzowania identyfikacji wizualnej, wszelkie projekty graficzne powinny opierać się na wybranych kolorach.
Kolor ułatwia dotarcie do grupy docelowej
Barwy mocno ugruntowują w świadomości odbiorcy, z jaką usługą mają styczność. Przykładowo niebieski w marketingu odbierany jest jako kolor zaufania, porządku, pokoju, czy lojalności. W związku z tym powinien być wybierany przez takie firmy, które potrzebują wzbudzić zaufanie wśród swojej grupy odbiorców, np. agencje ubezpieczeniowe. Jeśli będziemy promować produkty bio, to dobór kolorów będzie opierał się przede wszystkim na białym i zielonym, które nawiązują do natury, środowiska i harmonii. Z kolei sektory obuwnicze chętnie decydują się na kolor pomarańczowy, który odbierany jest jako symbol solidnych i wytrzymałych rzeczy. Natomiast czerń i złoto przeznaczymy na komunikację dla takich klientów, których produkty są drogie i ekskluzywne. Każdy z kolorów pozwala na uwypuklenie i podkreślenie tego, co tak naprawdę kryje się za daną marką.
Jak to zrobić w praktyce?
Na początku warto stworzyć zbiór kluczowych słów, z którymi chcesz, żeby Twoja
marka była utożsamiana. Pomyśl o tym, kim jest Twój klient, czym się
charakteryzuje. W oparciu o te informacje zastanów się jaki kolor najlepiej to
wszystko odzwierciedla. Jeśli działasz na rynkach zagranicznych, warto wziąć
pod uwagę także wszelkie uwarunkowania kulturowe innych krajów. Zastanów się
co symbolizuje wybrana przez Ciebie barwa w innym kraju. Ale pamiętaj, nie
jednym kolorem człowiek żyje. Nie bój się ich łączyć ze sobą. Na sam koniec
zrób wewnętrzne testy — poproś pracowników innych działów lub znajomych o
opinię.
W świecie marketingu nic nie dzieje się bez przyczyny. Kolory widoczne w
konkretnych reklamach czy też w brandingu firm nie są wybierane pochopnie. Za
każdym z kolorów stoją określone argumenty, które są utożsamiane z całą
strategią komunikacji danej marki. W reklamie i marketingu nie ma koloru
idealnego. Nie każdy będzie działał tak samo na każdego klienta. Jednak jeśli
zastanawiasz się nad tym, jaki kolor będzie idealny do brandingu Twojej firmy,
to jesteś na dobrej drodze, bo wiedzę z tego artykułu już masz. My możemy
zająć się całą resztą.