Specjalista ds. social media czy marketingu? W którą stronę budować swoją karierę?

Wiele osób, które dopiero co wkraczają w branżę marketingową, zastanawia się nad swoją ścieżką kariery i specjalizacją. Social media są bardzo kuszące i same w sobie dają wiele możliwości, z drugiej strony marketing jest bardziej wszechstronny i uwzględnia w sobie także social media. Czy w takim razie lepiej być specjalistą w węższej dziedzinie, czy skutecznym wielozadaniowcem? Niestety nie ma tutaj jednej słusznej odpowiedzi.

Social media kontra marketing

Nie musimy chyba tłumaczyć, że zarówno social media, jak i marketing rządzą się swoimi prawami, narzędziami i celami. Z drugiej strony obie te specjalizacje bardzo się przenikają. Można śmiało powiedzieć, że marketing nie istniałby dziś, gdyby nie social media, a z kolei social media nie byłyby efektywne, gdyby nie zasady marketingu. Dlatego, jeżeli jesteś osobą, która próbuje znaleźć odpowiedź na pytanie, w którą stronę budować karierę, to powinieneś rozważyć wiele czynników.

Co będziesz robić jako specjalista ds. social media

Branża mediów społecznościowych stale ewoluuje. Dobry social media manager nadąża nad wszystkimi zmianami i stale pogłębia swoją wiedzę. Musisz wiedzieć, że Facebook, Instagram czy LinkedIn to nie tylko kolorowe posty i video oraz zabawny content. To także manager reklam, analiza wyników, praca na budżecie klienta, sprzedaż produktów, kryzysy. Inną kwestią jest duża konkurencja na rynku. Social media doskonale się rozwijają i przyciągają do siebie wiele osób, które od lat wyspecjalizowały się w ich obsłudze. Na rynku jest więc obecnie wielu tzw. social media ninja, którzy naprawdę umieją w te społecznościowe klocki. To młodzi, kreatywni ludzie, dla których stworzenie ciekawego, dobrze czytanego posta i kreacji graficznej to bułka z masłem, a na dodatek inwestują budżet klienta w taki sposób, że odczuwa on ten wydatek jako inwestycję.

Jak wygląda stanowisko specjalisty ds. marketingu?

Marketingowiec to osoba bardzo wszechstronna, która zaproponuje klientowi rozwiązania w wielu dziedzinach. Marketingowiec zajmuje się tworzeniem strategii marketingowej danego przedsiębiorstwa, realizacją wszelkich kampanii reklamowych, oceną i analizą konkurencji, tworzeniem baz klientów, rozpoznawaniem potrzeb klientów, działaniami związanymi z promocją marki, obsługą social media, analizą rynku, współpracą z PR-owcami, podwykonawcami, czuwaniem nad przebiegiem kampanii medialnych itp. Zakres zadań jest pokaźny. Tak naprawdę, trudno określić gdzie jest jego koniec. Ogranicza nas jedynie wyobraźnia. Zawód marketingowca wiąże się bowiem z kreatywnością. Oznacza to, że tak naprawdę wiele zależy od samych specjalistów.

Co więc wybrać?

Naszym zdaniem:

  • Po pierwsze, pamiętaj, że nie ważne, jakiego wyboru dokonasz, zawsze możesz go zmienić. Jeżeli na przestrzeni lat pracy w social media zapragniesz rozwijania się przy projektach, zawsze możesz poszerzyć swoje kompetencje.
  • Dopasuj pracę do swojego charakteru — jeżeli jesteś osobą wszechstronną, potrzebującą ciągle nowych bodźców i wyzwań — możesz odnaleźć się w marketingu. Jeżeli lubisz specjalizować się w jednej dziedzinie, będąc w niej ekspertem — spróbuj swoich sił jako specjalista ds. social media.
  • Pamiętaj też, że praca w dużej mierze zależy od Twojej przedsiębiorczości i organizacji. Możesz pracować na etacie jako marketingowiec, a po godzinach dorabiać jako freelancer w social mediach. Możesz też być social media managerem, który nie jest ograniczony pracą w biurze i może pracować z każdego zakątka świata. Dla marketingowca byłoby to trudniejsze, ponieważ musi dopasowywać godziny swojej pracy do klientów i podmiotów, z którymi współpracuje.
  • Zwróć też uwagę na to, że wiele agencji poszukuje marketingowców ze znajomością mediów społecznościowych — więc rynek pracy dla takich osób może więcej oferować.

Jak więc widzicie, odpowiedź jest bardzo złożona. Ważne, aby dobierać stanowisko, dopasowując je do swojego charakteru, umiejętności i potrzeb. Każdy może odnaleźć się w innej dziedzinie i stać się w niej szanowanym ekspertem. Pamiętajcie, że ogranicza Was tylko wyobraźnia, a skrupulatną pracą i ambicjami możecie zawsze dojść bardzo daleko. 🙂

flpr.pl

    Jeżeli zainteresowały Cię nasze działania i masz kilka pytań - zostaw swój kontakt, odpowiemy jak najszybciej:

    Jeśli jesteś zainteresowany współpracą

    Jeśli jesteś zainteresowany współpracą

    POBIERZ