Marketing muzyczny — co to takiego?
Jednym z niezwykle ważnych elementów nowoczesnej sprzedaży jest audio marketing, czyli marketing muzyczny, który buduje atmosferę i wpływa na zachowania klientów. Co powinniśmy o nim wiedzieć?
Marketingowcy grają dla ludzi
Na pewno nie raz zwróciliście uwagę na to, że w różnych sklepach, galeriach handlowych, a nawet marketach towarzyszy Wam określona muzyka. Czy zastanawialiście się kto za tym stoi? Specjaliści ds. marketingu i agencje marketingowe już dawno odkryły potencjał muzyki, która odpowiednio skomponowana jest idealnym tłem do komunikacji i budowania marki. Ważne jest jednak, aby muzyka do sklepów była dobierana nieprzypadkowo. Zadaniem agencji marketingowej jest dopasowanie jej w taki sposób, aby idealnie korespondowała z charakterem firmy oraz jej celami biznesowymi. Takie działania budowane są na podstawie technik psychologicznych. Będąc w markecie o porannej porze, zauważycie, że muzyka jest bardzo spokojna, wyciszona. Nie ma wówczas dużego ruchu i sklep dąży do tego, aby ludzie jak najdłużej w nim przebywali, a co za tym idzie — zrobili większe zakupy. Po 16.00 muzyka zazwyczaj jest głośniejsza i bardziej dynamiczna. W sklepie jest wtedy dużo więcej osób i tworzymy warunki do tego, aby każdy miał szansę zrobić zakupy.
Jak działa marketing muzyczny?
Tempo i rytm muzyki mogą doskonale wpływać na podświadomość klientów. W
zależności od tego, jakie emocje chcemy wywołać wśród klientów dokonujących
zakupów, dobieramy odpowiednią oprawę muzyczną. Łatwo się domyślić, że szybka,
energiczna muzyka zarezerwowana jest raczej dla ludzi młodych. Z kolei sklepy
z ubraniami dla dojrzałych kobiet powinien skupić się na spokojniejszych
utworach o regularnym tempie i spokojnym odbiorze. Agencje marketingowe
wiedzą, że należy pamiętać także o innych szczegółach. Specjalista ds.
marketingu musi dobrze przeanalizować, z jakimi produktami ma do czynienia i
jakie są potrzeby klienta danego sklepu. Muzyka musi być też dopasowana do
obrazu, jaki prezentuje sklep. Także oprawa muzyczna spotów reklamowych danej
marki nie powinna zaburzać określonego przekazu, a dopełniać komunikację
marketingową. Dzięki temu klienci czują energię, jaką reprezentuje dana
firma.
Jak więc widzimy, marketing muzyczny odgrywa bardzo ważną rolę w sprzedaży.
Marketingiem rządzi zaś psychologia i wszelkie triki przygotowane na podstawie
analizy ludzkiego zachowania. Jeśli potrafimy dobrze dobrać ścieżkę utworów
odtwarzanych w sklepie, możemy sprawić, że kolejka do kasy wyda się klientowi
krótsza, a czas spędzony w przymierzalni poprawi jego nastrój. Decydując się
na ten rodzaj działań, warto zaufać agencjom i specjalistom ds. marketingu,
które odpowiednio zaprojektują przekaz audiowizualny dla naszej marki.