Influencer marketing — czym jest? Jak skutecznie wykorzystać go w działaniach marketingowych?
Błyskawiczny rozwój marketingu i mediów społecznościowych niesie za sobą zupełnie nowe możliwości działań. Jeden z najgorętszych trendów, już od kilku lat, to influencer marketing. Dziś wyjaśnimy, na czym polega oraz jak wykorzystać jego potencjał.
Kim jest „influencer”?
Zapewne każdy zderzył się choć raz z tym pojęciem. Influencer to nikt inny, jak znana szerokiemu gronu odbiorcy osoba, która ma spore wpływy na opinię publiczną. Dzięki budowaniu silnych relacji z odbiorcami influencer ma znacznie większą siłę przekazu niż niejedna kampania marketingowa.
Gdzie i jak szukać influencerów?
Jednym ze sposobów jest szukanie ich przez portale łączące influencerów z reklamodawcami. Jednak nasza agencja marketingowa na przestrzeni lat i doświadczenia doszła do wniosku, że dużo lepsze jest samodzielne wyszukiwanie odpowiednich osób. Czasami wspomagamy się grupami na Facebooku, wiedzą znajomych, a nawet rodziny. Można korzystać także z różnorodnych rankingów popularności na wybranych portalach, poleceń i hasztagów. Co jednak najbardziej istotne — zanim zarekomendujemy danego influencera klientowi i wdrożymy taką propozycję do strategii — przez jakiś czas obserwujemy działania danej osoby. To bardzo ważne, aby wykluczyć wszelkie wątpliwości. Wśród influencerów jest bowiem również wiele osób mało profesjonalnych w swoich działaniach.
Kiedy wykorzystać influencer marketing?
Tak naprawdę, ogranicza nas tutaj tylko wyobraźnia. Influencerzy będą dobrym wyborem jednakowo przy sprzedaży produktów, wprowadzeniu firmy na rynek, wsparciu kampanii ekologicznych czy promocji eventu. Takie działania agencja marketingowa wdroży np. wówczas, kiedy klient nie ma zbyt dużego budżetu na promocję (influencerzy są często tańsi niż reklama telewizyjna czy radiowa, choć to nie reguła), kiedy chce zacząć budować grono odbiorców wokół nowej marki czy pokazać jej autentyczność. Jest jednak jeszcze jeden ważny czynnik w odpowiedzi na pytanie, „kiedy wykorzystać influencer marketing?”. Należy wdrożyć go wówczas, kiedy klient jest na 100% pewny jakości swojego produktu lub usług. Wadliwe, nieskuteczne czy średniej jakości produkty zostaną ocenione szczerze — mało który influencer zgodzi się polecać rzeczy, które nie są w jego własnej opinii rewelacyjne. To wpływa także na jego autentyczność.
Dlaczego influencer marketing tak świetnie działa?
Wiele badań i ankiet pokazuje, że ludzie chętniej kupują produkty, które
zostały im polecone przez zaufane osoby. W tym przypadku tą „osobą” jest
influencer. Kiedyś byłaby to mama, ciocia, babcia, ale od kiedy w internecie
pojawiło się wiele charyzmatycznych, młodych osób, specjalizujących się w
różnych dziedzinach, to oni przejęli tę rolę. Idol danej społeczności
polecając nasz produkt, sprawia, że nawet jeśli dany konsument go nie kupi, to
zainteresuje się marką, a na pewno zostanie ona w jego pamięci. Budujemy więc,
jeśli nie sprzedaż, to wizerunek i rozpoznawalność.
Nasza agencja marketingowa od lat buduje bazę influencerów i chętnie
analizujemy ten stale rosnący rynek. Gdybyś był zainteresowany współpracą —
zapraszamy na kawę, chętnie opowiemy więcej o tego typu działaniach.