Które social media powinny być nieodłącznym elementem Twojej strategii?

Przez ostatnie lata świat powitał wiele nowych kanałów social media. Obok Facebooka i Instagrama mamy LinkedIn, YouTube, Twitter i Pinterest, całkiem niedawno pojawiły się też takie narzędzia, jak Snapchat czy Tik Tok. Warto zastanowić się, które z tych opcji social media powinny być nieodłącznym elementem strategii, a które zwyczajnie można pominąć.

Co chcesz pokazać?

Na początku zastanów się nad tym, jak dokładnie będziesz komunikować swój produkt, co oferujesz innym? Pamiętaj, że różne kanały social media oferują różne możliwości kreacji. Jeśli Twoje produkty, to np. elementy wyposażenia wnętrz, które ujmujesz na pięknych zdjęciach, to niekoniecznie zainteresujesz nimi młodych poszukiwaczy śmiesznych filmików z Tik Toka. Za to możesz odnaleźć sporą grupę potencjalnych klientów na mniej znanym, ale trafionym w Twoją branżę Pinterest, który pozwoli ci zaprezentować fotografie w całej okazałości. Zastanów się więc co i jak chcesz pokazać. A następnie..

Gdzie jest Twoja grupa docelowa?

Zastanów się, z jakich social mediów korzystają Twoi odbiorcy. Jaki jest Twój produkt, co komunikujesz i do kogo. Nie warto promować wszystkiego, wszędzie gdzie się da, ponieważ wówczas otrzymujemy chaos, zamiast skutecznej strategii komunikacyjnej. Więcej nie znaczy lepiej, nie szukaj więc nastolatków na LinkedIn, ani doświadczonych managerów na Tik Toku. Skąd więc wiedzieć, które social media warto wybrać? Poniższe zestawienie powinno ci pomóc.

Krótkie podsumowanie najważniejszych social mediów

Facebook — w Polsce możemy mówić o dotarciu do około 16 milionów użytkowników. Mamy tam wiele grup wiekowych — sporo kont zakładają użytkownicy od 13 roku życia, ale mamy tam też dużą grupę seniorów. Ponad 53% użytkowników to kobiety. Już ponad 90% osób używa Facebooka przez aplikację mobilną — to często użytkownicy, którzy używają go zarówno na telefonach, jak i tabletach, komputerach. Zaledwie około 4% używa tylko wersji desktopowej — warto o tym pamiętać przy doborze reklam. Facebook to najpopularniejszy kanał social media, dlatego tak często słyszymy, że „jak nie ma Cię na Facebooku, to nie istniejesz”. Nie jest to do końca prawda, ale rzeczywiście — to tutaj znajdziemy największe spektrum odbiorców, najciekawsze możliwości kreacji i najszerszy panel różnorodnych opcji reklamowych.

Instagram — w Polsce to już ponad 7 milionów użytkowników. Prawie 60% odbiorców tego kanału to kobiety. Na Instagramie zwraca się uwagę na wartościowe treści na InstaStories oraz dobrej jakości, nieprzeciętne zdjęcia na tablicy. To, co zwraca uwagę odbiorców to charyzma osoby prowadzącej konto, wartościowe treści pod postami, dobre grafiki i fotografie. Użytkownicy chętnie klikają też w interesujące ich, dobrze dobrane reklamy. Na Instagramie na pewno liczy się estetyka. Znaczenie ma tam nie tylko kreacja jednego zdjęcia, ale spójność całego konta, dlatego warto postawić na dobrą strategię komunikacyjną.

Twitter — na tej platformie mikroblogowej możemy dotrzeć do około 1,25 miliona użytkowników. To dosyć słaby wynik. Jednak mamy tutaj inny ważny aspekt. Odbiorcami Twittera są w większości mężczyźni — stanowią oni prawie 70% użytkowników. Często są to osoby zainteresowane tematami politycznymi, wiadomościami ze świata, ekonomią, gospodarką. Twitter jest też jednym z najpopularniejszych portali w USA, jeżeli więc chcemy docierać zasięgami za granicę i komunikujemy produkt międzynarodowo — to narzędzie dla nas.

LinkedIn — na tym portalu biznesowym znajdziemy około 4 milionów użytkowników. Są to najczęściej osoby powyżej 18 roku życia. Tym razem znów odbiorcami reklam są częściej mężczyźni. LinkedIn jest portalem, który kręci się wokół szeroko rozumianej sfery zawodowej. Jest miejscem wymiany wiedzy, doświadczenia, ciekawostek, udzielania rad. Ważne, aby treści umieszczane na nim były profesjonalne, muszą bowiem spełnić wysokie oczekiwania bardzo konkretnej grupy użytkowników.

Youtube — tutaj ciężko o oficjalne statystyki. Wynika to z faktu, że użytkownicy tej platformy nie mają obowiązku logowania się, aby oglądać znajdujące się w serwisie filmy oraz reklamy. Aby sprawdzić popularność haseł związaną z naszym biznesem — warto zrobić to poprzez wyszukiwarkę serwisu. Możemy wybadać, czy w tym kanale działa nasza konkurencja albo jakie treści moglibyśmy zaoferować odbiorcom. YouTube to nie tylko śmieszne filmiki, warto o tym pamiętać — odbiorcy szukają tam także konkretnych, istotnych informacji, często wiedzy lub porad nawet na niszowe tematy. Jest to więc taka opcja wśród kanałów social media, do której warto podejść bardzo indywidualnie.

Pinterest — około 300 mln użytkowników — jednak warto podkreślić, że to wynik na poziomie globalnym. Pinterest jest platformą międzynarodową i mimo że posiada opcję polskiego menu — nie zlicza polskich użytkowników, ponieważ bardzo często logują się oni na anglojęzyczne konta. Sam portal jest również dość specyficzny — mamy tam mało komunikacji z innymi, za to dużo treści wizualnych. Dzięki atrakcyjnym zdjęciom i dobrze podlinkowanym stronom możemy promować sprzedaż wielu produktów w wybranych kategoriach. Co ważne — ponad 80% użytkowników tego kanału to kobiety, których średni wiek to między 30 a 40 lat. Po wynikach z klikalności reklam można również wnioskować, że użytkownicy to osoby o nieprzeciętnych zarobkach — często klikane są tutaj drogie produkty z działu dom czy moda. Co pewne — Pinterest to taki kanał social media, w którym musimy prezentować dobrej jakości materiały i zdjęcia.

Snapchat — mamy tutaj możliwość dotarcia do około 4 milionów użytkowników. Większość z nich to osoby od 13 do 18 roku życia. Na Snapchacie dominuje również płeć żeńska – odbiorcami reklam w 60% są kobiety. Ten kanał social media oferuje dotarcie do bardzo młodych użytkowników. Dobrze mogą sprawdzić się tutaj treści lifestylowe i popkulturalne.

Tik Tok — głównymi użytkownikami tej platformy są osoby z pokolenia Z, które w wolnej chwili lubią taniec i imprezy, kochają zakupy w sieciówkach i popularne marki. Swoje pieniądze wydają na ubrania, znane słodycze i napoje oraz kosmetyki i gry. Warto dobrze poznać tę generację, ponieważ to ona wkracza właśnie na rynek konsumentów. Czego możemy być pewni — są to osoby, które cenią sobie krótki wizualny przekaz, szybko pomijają nieatrakcyjne treści (jeśli więc twoja reklama nie złapie ich w pierwszych sekundach, nie licz, że obejrzą ją do końca), przywiązują się do popularnych marek, zwracają także uwagę na opinie influencerów. Wiemy, że to bardzo wymagająca grupa odbiorców, ale także, co bardzo istotne — że liczba użytkowników Tik Toka stale rośnie. Obecnie wkracza na ten portal coraz więcej osób także z pokolenia Y i w wieku do 30 lat. Warto obserwować ten portal i badać kierunki, w których będzie się rozwijać.

Jak widzicie, social media to wiele kanałów, z których każdy trafia do zupełnie innej grupy odbiorców. Przygotowując swoją strategię, pamiętajcie o krytycznym myśleniu i dobieraniu kanałów i przekazu w taki sposób, aby inwestycja była dobra i miała wysoki zwrot, a nie okazała się przepalonym budżetem. Jeśli nie jesteście pewni swoich decyzji — warto skonsultować się z agencją zajmującą się social media, która najlepiej wam w tym doradzi.

flpr.pl

Jeżeli zainteresowały Cię nasze działania i masz kilka pytań - zostaw swój kontakt, odpowiemy jak najszybciej:

Jeśli jesteś zainteresowany współpracą

Jeśli jesteś zainteresowany współpracą

POBIERZ