Jak skutecznie prowadzić agencje PR? Przykłady narzędzi, które w tym pomogą.
Każda agencja PR ma zestaw swoich ulubionych narzędzi, bez których nie wyobraża sobie działania. Sami często mamy okazję wymieniać się opiniami i doświadczeniem ze specjalistami PR i pracownikami innych agencji. Są różni ludzie, różne zespoły, jednak dziś powiemy, jaki zestaw narzędzi najbardziej przydaje się w naszej pracy.
Podstawowe narzędzia w pracy agencji PR
Nie wyobrażamy sobie, jak funkcjonowałaby agencja, gdyby nie pakiet Gsuit. To podstawa naszej pracy:
- Gmail służy nam oczywiście do codziennej wymiany maili z klientami naszej agencji.
- Hangout pozwala nam na szybką komunikację, wymianę opinii, grupowe rozmówki na konkretne tematy marketingowe i PR-owe.
- Dzięki Meet przetrwaliśmy naszą pracę na home office podczas kwarantanny — to narzędzie ułatwiło nam komunikację między sobą, wspólne spotkania, pracę kilku osób na udostępnionym ekranie. Nie zawiedliśmy się ani razu.
- Kalendarz Google to miejsce, gdzie wpisujemy nasze najważniejsze spotkania, planujemy urlopy tak, aby na siebie nie nachodziły, oznaczamy deadline’y, call’e i wszelkie inne istotne dla pracy PR-owca i marketingowca zadania.
- Dysk pozwala nam na swobodną pracę nad wieloma plikami naraz, przez kilka osób. Udostępnianie materiałów jest niezwykle łatwe, na dysku można porządkować pliki w folderach, np. pod nazwami klientów. Dzięki temu, że dzielenie plików jest proste i intuicyjne, nie musimy ich sobie przesyłać, marnując miejsce na poczcie, a podczas urlopu mamy pewność, że ktoś inny opiekuje się naszymi projektami.
- Dzięki opcji Moja firma nasza wizytówka w wyszukiwarce jest zauważalna, czytelna i możemy ją stale aktualizować.
- Google Ads pozwalają nam na wsparcie pozycjonowania i promocję naszej agencji PR.
Planowanie projektów w pracy PR-owca
Ponad pół roku temu odkryliśmy program Trello, który znacznie ułatwił nam pracę. To w nim delegujemy zadania związane z projektami marketingowymi, graficznymi i programistycznymi. Dzięki odpowiednim zakładkom i ustalonemu schematowi działań każdy PR-owiec, marketingowiec i manager widzi, na jakim etapie są wszystkie projekty, może nadawać im priorytety czy zmieniać kolejność działań. Trello pozwoliło nam uporządkować wiele kwestii i ułatwiło zespołowi dzielenie się czasem pracy naszych grafików i programisty.
Monitoring mediów i social media — podstawa w agencji PR i marketingowej
Od wielu lat stale korzystamy z monitoringu Press Service. Od jakiegoś czasu testujemy także nowe dla nas platformy, m.in. NapoleonCat i SoTrender. Wybranym klientom proponujemy także Brand24. Wady i zalety każdego z tych narzędzi planujemy opisać w oddzielnym poście, dlatego na ten moment możemy tylko napisać, że narzędzie do monitoringu to niezbędny element pracy w agencji PR — to wy decydujecie jednak, które sprawdzi się u was najlepiej.
Mailing, newsletter, email marketing
Kolejny nieodłączny agencjom Public Relations oraz marketingowym element, czyli narzędzie do wysyłania mailingów, newsletterów i email marketingu. W naszym przypadku od kilku lat sprawdza się Freshmail. To bardzo intuicyjny program, który oferuje wiele szablonów, wygodny edytor treści i wysyłkę do wgranej wcześniej bazy leadów.
SEO — jak agencja PR radzi sobie z pozycjonowaniem
Następny program, który ułatwia nam codzienną pracę to Semstorm — dzięki niemu wiemy, że konkurencja nie śpi, a jednocześnie możemy pracować nad naszymi tekstami, aby jak najlepiej wpisywały się w oczekiwania algorytmów Google.
Jak widzicie, jest wiele narzędzi, które pomagają w codziennym skutecznym prowadzeniu agencji PR. My wymieniliśmy tylko część z nich, zakładając, że takie elementy jak Creator Facebooka, Business Manager czy Gramblr to temat na oddzielnego posta. Już wkrótce wrócimy z kolejnymi artykułami dotyczącymi PR-u, marketingu czy social media.