Ile kosztuje marketing? Jak realnie oszacować koszta kampanii marketingowych?
Ile kosztują działania marketingowe? To jedno z najczęstszych pytań, z którymi trzeba się zmierzyć, pracując w tej branży. Nasza odpowiedź jest dyplomatyczna, ale też najbardziej oddająca rzeczywistość – „to zależy”. I nie chodzi o to, że ten temat stanowi dla nas tabu. Po prostu jest zbyt wiele czynników, które trzeba uwzględnić w wycenie. Za chwilę postaramy się wyjaśnić, jakie rzeczy mają wpływ na całościowy koszt działań marketingowych.
Co się składa na kampanię marketingową?
Na początku warto odpowiedzieć sobie na to pytanie. I już na tej płaszczyźnie,
może pojawić się pierwsze „różnie to bywa”. Czasami robimy małą akcję
wspierającą, do której wystarczy nam np. reklama na LinkedIn ustawiona na
generowanie leadów. Wówczas płacimy za koszt kreacji, copy oraz samą reklamę,
której budżet to my określamy. Jednak zazwyczaj akcja/kampania marketingowa
łączy w sobie wiele działań, narzędzi, począwszy od strony www przez reklamy w
mediach społecznościowych po eventy. Spróbujmy ocenić, ile mogą nas kosztować
poszczególne etapy akcji:
Strona www:
niezbędna do rozpoczęcia działań marketingowych. Bardzo często klient,
wchodząc na rynek z nowym produktem czy usługą, jeszcze jej nie posiada. Koszt
podstawowej strony (WordPress na resposywnym szablonie, hosting, domena, około
5 podstawowych zakładek, podpięcie Google Analytics, uzupełnienie treści,
grafik) może wynosić między 1000 a 5000 zł netto. Bardziej zaawansowana strony
na autorskich szablonach mogą kosztować nawet 20 tys. zł netto.
Landing page:
na potrzeby konkretnego produktu/usługi, zbierający leady z przekierowaniem na
podziękowania, do tego grafiki, teksty, domena, hosting — od 800 zł do 4000 zł
netto.
Prowadzenie Fanpage firmy:
tutaj znowu mamy duży znak zapytania. Na cenę wpływa: to czy fanpage istnieje,
jeśli tak, to jaki jest duży, jaki jest jego stan, jak wiele zapytań i
wiadomości przychodzi, ile postów będziemy dodawać, jak zaawansowane będą
kreacje graficzne. A wreszcie — czy mówimy tylko o Facebooku? Czy może także o
Instagramie? LinkedIn? Twitterze? A może Tik Toku? Tutaj rozstrzał jest
ogromny, ponieważ działania marketingowe w social mediach możemy zacząć już od
około 500 zł netto, a dojść do kwot rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych
miesięcznie.
Reklamy w social media:
reklama na samym Facebooku to koszt minimum 200 zł netto miesięcznie, średnia
to kilkaset złotych, a koszty dużych kampanii marketingowych mogą sięgać 3000
zł netto. Przy kampaniach na LinkedIn warto pamiętać, że nie można za nie
płacić w złotówkach. Najczęściej wybieraną formą wśród Polaków jest euro.
Najniższym możliwym kosztem za reklamę na LinkedIn przyjmuje się 10 euro za
dzień. Dodatkowo platforma informuje nas, że planowany budżet może być 20%
większy — co warto wziąć pod uwagę w jego całkowitym planowaniu. Ciężko jest
tutaj ustalić górną granicę kampanii. Dlatego warto kierować się wyświetlanymi
statystykami, które mogą stanowić niemałą podpowiedź.
Kampania Google Ads:
to kolejny element, przy którym trudno określić granicę. Możemy zacząć
kampanię na poziomie lokalnym od 500 zł netto miesięcznie, aby dojść do kwot
rzędu 10 000 netto za adsy w obrębie Polski.
Copywriting:
koszt treści to kolejny temat uzależniony od wielu czynników. Hasła i slogany
mogą być warte od 500 do 2500 zł. Treści, w zależności od tematu i poziomu
trudności — od 30 zł za 1000 ZZS (znaków ze spacjami) do nawet 250 za tę samą
ilość znaków.
Projekty graficzne (on-line, ulotki, bannery, roll-upy, reklamy
itp.):
ceny podstawowych projektów graficznych od postów na Facebooka, przez
średnio-zaawansowane kreacje po prawdziwe animowane dzieła sztuki mogą
kosztować od 50 do 2500 zł netto.
Mailing: na
mailing może złożyć się stworzenie kreacji graficznej, przygotowanie treści,
zakodowanie newslettera przez programistę, wysyłka do bazy, monitoring — koszt
takiego działania w ramach akcji marketingowej wynosi od 250 do 1500 zł netto
w zależności od zaawansowania.
Współprace z influencerami:
kolejny temat rzeka. Tutaj kwota zaczyna się od… 0 zł — jeśli ktoś zdecyduje
się na współpracę barterową, to ponosimy jedynie koszt produktów. Górna
granica? Znamy projekty wyceniane nawet na 60 000 zł netto. 😉
Reklama prasowa:
w zależności od dotarcia i wielkości kampanii — niewielka reklama w lokalnej
gazetce może kosztować nas od 300 zł do około 1000 netto. Duża kampania w
mediach ogólnopolskich, w trudnych branżach — nawet kilkadziesiąt tysięcy
złotych. Warto pamiętać, że od tzw. kosztów cennikowych przysługują często
rabaty wynoszące 40-60%, a co jakiś czas zamówić można tzw. last minute.
Reklama radiowa:
koszt kampanii radiowej wyliczany jest na podstawie ilości emisji nagrania.
Wpływ na koszt ma jednak nie tylko ilość emisji, ale też m.in. długość spotu
(10-15-30 sekund) oraz jego umiejscowienie godzinowe na antenie. Pamiętać
musimy także o przygotowaniu odpowiedniego spotu. Nagrania przygotować mogą
rozgłośnie lub wyspecjalizowane firmy, elementem koniecznym jest także
scenariusz oraz, jeśli wymaga tego prawo — legal. Całość kampanii
marketingowej w radio zaczyna się od kilku, a dochodzi do kilkudziesięciu
tysięcy złotych.
Reklama telewizyjna:
z pewnością ma ogromne dotarcie, ale wiąże się także z jednymi z największych
kosztów. Przygotowanie profesjonalnej reklamy telewizyjnej to wydatek od 30
000-50 000 zł do nawet 200 000 zł. A to tylko początek. Gdy mamy już gotową
reklamę, należy wybrać medium (odpowiedni kanał, w tym tematyczny), godziny
emisji, ilość reklam i czas emisji. Na cenę wpływ ma także długość reklamy –
15-30-60 sekund. Musimy liczyć się z wydatkami idącymi w setki a czasami
miliony złotych.
Eventy, targi: często zdarza się, że mamy produkt, który klient musi najpierw dotknąć,
spróbować, przetestować, poczuć. Takie marki warto reklamować na różnego
rodzaju eventach, imprezach. Przygotowując się do pokazania produktu, musimy
pomyśleć o naszym stoisku, czyli formie, w jakiej będziemy produkt pokazywać
oraz pamiętać o kosztach powierzchni — cena samego miejsca na targach może
wynosić od 500 do kilku tysięcy złotych. Koszty maksymalne? Tutaj znowu sky is
the limit. Do takich eventów często musimy doliczyć koszty gadżetów
reklamowych, poczęstunku,
mebli dla gości czy
wynajęcia hostess. Te wydatki
zaczynają się od kilkunastu tysięcy, a ich cena końcowa jest bardzo trudna do
określenia.
Wymieniliśmy tylko te najczęściej pojawiające się w strategiach marketingowych
elementy. Oprócz nich można powołać się na całą masę dodatkowych działań
kreatywnych, którym nie ma końca. Im lepszy strateg opracowuje nasz plan, im
większa grupa kreatywna, tym większa szansa na działania wykraczające poza
standardowe schematy.
Co jeszcze składa się na koszt marketingu?
Dobór narzędzi to nie wszystko, musimy także dobrze ocenić inne warunki, z
jakimi przyjdzie nam się zmierzyć.
Produkt/usługa, jaką oferujemy
— ile kosztuje? Jaki jest oczekiwany ROI?
Grupa docelowa
— kto kupi nasz produkt? Kogo na niego stać? Jak duża to grupa?
Rynek/konkurencja
— jak wiele podobnych produktów jest już na rynku? Kogo chcemy prześcignąć?
Czas — ile
tygodni/miesięcy/lat mamy na wdrożenie strategii marketingowej? Te wszystkie
czynniki mają znaczenie przy doborze narzędzi, ale także w określeniu
potrzebnych budżetów. Jeżeli chcemy stać się liderem w sprzedaży nowych
chipsów, to musimy mieć świadomość tego, z jak dużą konkurencją chcemy się
mierzyć i jak ogromny budżet pochłonie kampania. Jeżeli sprzedajesz zapiekanki
na rogu ruchliwej ulicy w dużym mieście i interesuje cię dotarcie do lokalsów,
to nie musisz zakładać aż tak dużego budżetu marketingowego.
Jak więc widzicie, nie da się kosztów marketingu oszacować po minucie rozmowy
o tym „jaki mamy pomysł”. Dobrze opracowana strategia, ocena szans i zagrożeń
oraz jakość pomysłów, narzędzia, dopracowanie poszczególnych elementów — to
wszystko da nam gwarancję sukcesu. Dlatego, zamiast szukać szybkich wycen i
pozornie łatwych rozwiązań, warto skonsultować się z profesjonalną agencją
marketingową, dobrze wypełnić brief i zaplanować długofalową, jakościową
strategię.