PR produktowy, e-PR, PR korporacyjny, PR kryzysowy — jak prawidłowo rozróżnić te pojęcia?
Branża Public Relation rozkwita już od wielu lat. Nie jest żadną nowością świadomość, że już dawno odeszliśmy od pisania notek prasowych i dzwonienia do redakcji. PR w dzisiejszych czasach to dziedzina bardzo obszerna, której granice ciężko określić, ponieważ wchłania masę nowych definicji, koncepcji i założeń. Przyjrzyjmy się dziś tym z nich, które najczęściej pojawiają się w kontekście projektów branżowych.
PR produktowy (Public Relations produktu)
PR produktowy, czasami określany także mianem Brand PR, jest niczym innym, jak efektywnym narzędziem, dedykowanym każdemu, kto chce wprowadzić na rynek nową markę czy usługę lub poprawić wizerunek już istniejącej. Służy zwiększeniu rozpoznawalności marki, produktu lub usługi. PR produktowy opiera się na dostarczaniu wiarygodnych i merytorycznych informacji często wykorzystując opinię ekspertów danej branży. Dzięki temu długofalowo budujemy pozytywne skojarzenia z daną marką.
PR korporacyjny
Działania komunikacyjne w obszarze PR-u korporacyjnego koncentrują się wokół budowy i wzmacniania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa oraz jego dobrej reputacji w otoczeniu biznesowym. PR korporacyjny to długofalowy proces, ale także inwestycja procentująca przez wiele lat. Indywidualne podejście i odpowiednie narzędzia pozwalają umacniać pozycję firmy na rynku. W kontekście PR-u korporacyjnego ważny jest także postrzeganie firmy jako zaufanego pracodawcy oraz prezentowanie kadry jako ekspertów swoich dziedzin.
PR kryzysowy
Konfliktowa lub trudna wizerunkowo sytuacja w przedsiębiorstwie może zdarzyć się każdego dnia — z pomocą przychodzi tutaj oczywiście PR kryzysowy. Sposób, w jaki firma wejdzie w dialog z otoczeniem w czasie kryzysu, ma znaczący wpływ na wizerunek, reputację, wyniki biznesowe — rolą specjalisty od PR jest przeprowadzenie tego procesu we właściwy sposób, opierając się na wiarygodnych informacjach, prawdzie i umiejętności przyznania się do błędu oraz przedstawienia planu działania zwalczającego kryzys.
e-PR (PR internetowy, Internet Public Relations)
Działania e-PR polegają przede wszystkim na budowaniu wizerunku firmy,
wykorzystując narzędzia on-line. Najważniejszym celem e-PR jest skuteczna i
szeroka komunikacja z grupą docelową, budowanie korzystnych relacji z
internautami zgromadzonymi wokół produktów lub usług, szerzenie
rozpoznawalności, wchodzenie w interakcję z odbiorcami. Umiejętne działania
e-PR wykorzystują odpowiednie narzędzia także po to, aby wyciągać wnioski,
które w dalszej perspektywie mają przełożenie na rozwój przedsiębiorstwa i
udoskonalanie produktów. Narzędziami, jakie wykorzystuje się do działań Public
Relations w internecie, są oczywiście m.in. social media, artykuły na
portalach www, budowanie relacji z mediami on-line, budowanie pozycji eksperta
na portalach branżowych, prowadzenie merytorycznych blogów, biur prasowych,
organizacja webinarów, wiarygodne mailingi.
Powyższe pojęcia to
tylko kilka przykładowych definicji związanych z branżą Public Relations.
Pokazują one jednak, że PR stale ewoluuje i dostosowuje się do coraz nowszych
narzędzi. Dobry PR-owiec nie może pozwolić sobie na braki w wiedzy dotyczącej
choćby szerokich działań on-line i musi umiejętnie żonglować umiejętnościami,
aby prowadzić swoje projekty we właściwy sposób.