Facebook narzędziem do marketingu online. Jak skutecznie przeprowadzić działania marketingowe w social media.
„Na Facebooku trzeba być”, „Facebook jest największy” – te hasła nie bez powodu są popularne wśród specjalistów od PR-u, marketingu i social media. Dziś skupimy się na tym, jakich zasad warto przestrzegać, aby prowadzić skuteczne działania na tym portalu.
Marketing w social media to nie zabawa
Moda na tzw. „lol content” na szczęście już przemija, a przynajmniej takie są nasze obserwacje i nadzieje. Swego czasu Facebook przepełniony był śmiesznymi filmikami, grafikami i wiele marek prowadzonych było właśnie w ten sposób. Nie jest to nic złego, jeżeli jedyne, na czym nam zależy, to popularność postów i czysty fun. Jednak jeżeli mówimy o marketingu, promocji i sprzedaży produktów czy usług, musimy wiedzieć, że nie tędy droga. Tutaj z pomocą powinna przyjść agencja marketingowa lub PR-owa, która wykorzysta Facebook we właściwy sposób.
Grupa docelowa — kto stoi po drugiej stronie Facebooka?
Na Facebook loguje się dziennie ponad 500 milionów osób, ale oczywiste jest, że nie każda z nich, to twój potencjalny klient. Dlatego dokładne zdefiniowanie grupy docelowej pozwoli skutecznie angażować użytkowników i wzbudzać ich zainteresowanie produktem. Obowiązują tu zasady takie jak w życiu — inaczej porozmawiasz ze studentem, a inaczej z własną babcią. O tym należy pamiętać, aby odpowiednio do grupy docelowej dobrać język komunikacji i jej kreację graficzną. A teraz zastanów się, kim jest osoba, do której chcesz dotrzeć. Zbuduj tzw. Personę, opierając się na pytaniach:
- Jak ma na imię, ile ma lat, gdzie mieszka?
- Jak duże jest to miasto? Czy mieszka w domu, czy w mieszkaniu?
- Jakie jest jej stanowisko pracy, zawód? Ile zarabia?
- Jakie są jej życiowe wartości i priorytety- kariera, praca czy może rodzina?
- Problemy, z jakimi może się zmagać (Pierwsze zmarszczki? A może bóle kręgosłupa?)
- Cele, jakie ustala sobie w życiu (Podróże? Wychowanie dzieci? Zrobienie prawa jazdy?)
- W jaki sposób korzysta z sieci? Jak często? Jaki sprzęt użytkuje?
- Jak i gdzie robi zakupy? Jak planuje wydatki?
- Jak spędza wolny czas? Czym się interesuje?
Zanim opublikujesz jakikolwiek post na swoim Facebooku, zastanów się, czy na pewno będzie zrozumiały i przydatny dla tej osoby.
Content i projektowanie graficzne
Jak pisać, aby ktoś chciał to czytać? Jaki content będzie właściwy? Jaki język dobrać? Jakie grafik przygotować? Zanim zaczniemy publikować treści, musimy obrać strategię, a do tego potrzebne nam będzie opracowanie języka komunikacji. Pisząc „z jajem” zyskamy wśród fanów ludzi szukających humorystycznego contentu, robiąc profesjonalne infografiki oparte o naukowy content — prawdopodobnie zgromadzimy ekspertów danej dziedziny. Zabierając się więc do pisania, powinniśmy zastanowić się:
- Co chcemy powiedzieć? O branży, o produkcie, o firmie, o stylu życia klientów?
- Jak bliską chcemy mieć relację z użytkownikami?
- Czego może oczekiwać nasza Persona? Jak do niej mówić?
- Jak działa konkurencja i jak się na jej tle wyróżnić?
- Jaką komunikację wizualną wybierzesz?
Nawiązując do ostatniego podpunktu — Facebook oferuje dziś bardzo dużo możliwości — od postów 3D przez panoramy 360 po animacje. Warto się jednak zastanowić, czy każdemu potrzebne są te urozmaicenia? Czy Pani Zosia, lat 60 będzie wiedziała jak odtworzyć pełną panoramę lub film? A czy Kacper, lat 18 zwróci uwagę na statyczną grafikę i post z nadmiarem opisu? Te aspekty należy przeanalizować na etapie tworzenia strategii komunikacji.
Mam grupę docelową, mam content, mam grafiki — co dalej?
Właściwe połączenie tych trzech elementów oraz analiza ich wyników to gwarancja pierwszych rezultatów. Kolejny etap to działania płatne i reklamy, o których napiszemy już wkrótce oddzielny artykuł.