Media Relations
Tym wyrażeniem nazywamy działania zespołu ds. public relations, które koncentrują się na budowaniu i utrzymywaniu kontaktów firmy lub organizacji z mediami. Przeważnie ze strony firmy media relations są koordynowane przez osobę rzecznika prasowego lub w większych firmach – całego biura prasowego. Zakres obowiązków PR-owca odpowiedzialnego za media relations jest dość szeroki.
Kiedyś do klasycznych zadań zespołu biura prasowego należało przede wszystkim odpowiadanie na zapytania mediów, organizacja konferencji prasowych i udzielanie wywiadów w różnych miejscach. Dziś specjalistom od media relations przybyło nieco obowiązków, a to wszystko za sprawą rozwoju technologii i internetu.
Najważniejsze media relations
To zabieganie o efektywną komunikację na linii media-firma oraz uzyskanie rozgłosu. Nawiązanie skutecznej komunikacji z mediami najczęściej rozpoczyna się ze strony mediów – treści, które przesyłają do nich firmy, nierzadko trafiają do śmieci. Warto pamiętać, że nawiązanie dobrego kontaktu z dziennikarzem jest znaczącym punktem pod późniejszą realizację celu, który nazwamy rozgłosem. Naprawdę warto jest zadbać o ten pierwszy kontakt z danym odbiorcą, bo może to rzutować na wspólne działania w przyszłości.
Nawiązanie komunikacji może także nastąpić podczas bezpośredniego aranżowanego spotkania przedstawicieli firmy z mediami. Mogą to być różnego rodzaju konferencje czy briefingi prasowe. W obecnych czasach, gdy naszym światem rządzi technologia, takie spotkania często urozmaicane są poprzez różne prezentacje czy elementy spotkań on-line.
Konkretne działania to m.in. przesyłanie wartościowcy informacji prasowych i artykułów do mediów (uzupełnionych o zdjęcia czy filmy lub jakąś przygotowaną grafikę), organizowanie interesujących eventów różnego rodzaju (konferencje prasowe, briefingi, gale, szkolenia i spotkania), duża aktywność w social media (postowanie, komentowanie, utrzymywanie relacji z obserwatorami) oraz ciągłe uzupełnianie poziomu swojej wiedzy branżowej..
Poruszanie się w świecie mediów jest trochę jak wyprawa na targ warzywny pod Manhattanem w Wałbrzychu albo Pcimiu Dolnym – sam produkt nie przyciągnie uwagi, szczególnie kiedy konkurencja jest liczna, a ceny podobne. Sekret tkwi w umiejętnej reklamie, która wyróżni nas na tle innych. Każdy kreatywny i nieszablonowy sposób jest na wagę złota (oczywiście w granicach rozsądku!)
O sukcesie może zadecydować również…dobre wyczucie czasu.
Należy pamiętać, że współpraca z mediami to dość powolny proces, dlatego efekty stosowania strategii pr-owej niekoniecznie będą natychmiastowe. Jednak długofalowe budowanie strategii wizerunkowej firmy ma sens i odgrywa bardzo ważną rolę w kształtowaniu produktu w świadomości obecnego (i przyszłego) konsumenta.