Czym jest Influencer marketing?
To wszystkie działania marketingowe, które opierają się na współpracy Influencer – Firma. Osoby prowadzące swoje profile są pośrednikiem między daną marką a potencjalnym konsumentem — można powiedzieć, że są chodzącą reklamą! A odbiorcy, znudzeni bezosobowymi reklamami, które kierowane są do wszystkich, takimi jak np. banery na stronach WWW (tzw. ślepota banerowa), chętniej zaufają opinii wydanej przez swojego ulubionego streamera z Twitcha aniżeli dentyście z wyimaginowanego gabinetu, który poleca pastę do zębów czy banerowi na stronie z newsami.
Zalety influencer marketingu:
  • dotarcie do konkretnej grupy docelowej
Wybierając influencera do kampanii reklamowej należy być bardzo dokładnym, ponieważ gromadzi on wokół siebie grupę bardzo sprecyzowanych odbiorców. Łączy ich np. wiek, zainteresowanie, wartości. Dzięki dobraniu odpowiedniej osoby można trafić właśnie do takiej grupy, której członkowie stanowią Waszego idealnego klienta.
  • marka jest bardziej autentyczna
Wprowadzenie influencera jako pośrednika, który dzieli się swoją opinią na temat firmy, jej działań i produktów to świetny sposób na podniesienie autentyczności marki i zbudowanie trwałej, wartościowej relacji z klientami.
  • mikro- i makro-influencerzy
Influencerów dzieli się ze względu na zasięg, jaki uzyskują mikro-influencerzy to osoby, których liczba fanów mieści się w przedziale od ok. tysiąca do 10 tysięcy. U makro-influencerów liczba ta wynosi do nawet kilkuset tysięcy. Często jednak bywa tak, że mikro-influencerzy mogą pochwalić się bardziej zaangażowanymi fanami i uznawani są za bardziej autentycznych. W internecie często słyszy się, że “ktoś się sprzedał” – chodzi tu właśnie o autentyczność i ilość współprać, bądź reklam, które dany twórca podejmuje.
Zanim zdecydujecie się na ten rodzaj działań marketingowych, musicie odpowiedzieć sobie na parę pytań:
  • kim są Wasi klienci? – musicie znać swoją grupę docelową, jej potrzeby i oczekiwania;
  • jakie marka ma przesłanie? – co chcecie promować swoimi produktami, w jaką stronę chcecie iść? Na tej podstawie możecie nakreślić sobie pewną ilość twórców, którzy Waszym zdanie mogliby pasować do Waszych działań;
  • z kim chcecie współpracować? – z kimś bardziej popularnym, czy może jednak niszowym? Przy wyborze influencera do kolaboracji warto zapraszać osoby, które interesują się Waszą marką, misją i mogą stać się dobrymi partnerami biznesowymi. Omijajcie szerokim łukiem twórców, którym zależy tylko na pieniądzach za współpracę. Oczywiście dobrze przeanalizujcie też ich uczciwość – wykupieni followersi na pewno nie zostaną Waszymi klientami.
Współpraca z twórcą wymaga dużego zaangażowania obu stron i dobrze przemyślanej strategii kolaboracji. Tylko wtedy influencer marketing będzie mógł skutecznie wspierać pozostałe działania z zakresu digital marketingu.