Co to jest branding?

Branding to budowanie świadomości marki z wykorzystaniem różnych narzędzi i działań z zakresów dwóch światów – zarządzania i marketingu. Branding to cały żmudny proces – najpierw planowania, a później regularnego dbania o spójność i pożądany odbiór marki.
Na kształt marki wpływa o wiele więcej elementów niż tylko logo czy nazwa:
  • strategia marketingowa,
  • archetyp,
  • wartości marki (w tym jej wizja i atrybuty),
  • strategia i sposoby komunikacji,
  • jakość produktów i usług,
  • reklama, promocja i bieżące akcje podejmowane przez markę.
Celem brandingu jest wykreowanie danego wizerunku i utrwalenie go w świadomości naszego odbiorcy. Takie działania mają przynosić konkretne korzyści – czasami chodzi o rozpoznawalność na rynku, czasem o wieksze udziały w rynku, a niekiedy o większy zysk i niższe koszty utrzymania firmy.
Aby branding przyniósł oczekiwane rezultaty – czyli zaowocował rozpoznawalnością marki i jej silnym wizerunkiem – należy uzbroić się w cierpliwość. Stworzenie odpowiedniej strategii i wdrożenie jej, potrafi być bardzo czaso- i pracochłonne. Uwierzcie jednak, gdy mówimy, że na dłuższą metę to naprawdę opłacalne. Działania brandingowe mogą na początku nie przynosić aż tak wielu korzyści, jednak z biegiem czasu będziecie takie działania wspominać tylko i wyłącznie pozytywnie.

Cele brandingu:

  • wykreowanie nowej marki lub wzmocnienie wizerunku obecnej;
  • wyróżnienie marki wśród konkurencji;
  • utrzymanie spójności;
  • porządkowanie wizerunku marki;
  • adekwatna i efektywna komunikację marki;

Skuteczne działania brandingowe mogą przynieść marce wiele dobrego, m.in:

  • pozytywny i trwały wizerunek funkcjonujący w umysłach odbiorców,
  • wysoka świadomość marki,
  • spójna tożsamość marki,
  • większa sprzedaż produktów ze względu na siłę brandu (ludzie znacznie chętnie kupują produkty od znanych i lubianych marek),
  • większa wiarygodność,
  • prostsze i tańsze zarządzanie marką,
  • łatwiejsza ekspansja marki,
Bardzo ważną częścią brandingu jest komunikacja. Nie tylko na początku, nie bez powodu przecież mówi się, że “communication is key”. Sprawnie poprowadzona strategia komunikacji przynosi trzy najważniejsze korzyści:
  • reprezentuje Twoją markę na rynku i umożliwia jej zaistnienie;
  • może umożliwić Ci dotarcie do, określonej przez Ciebie, grupy docelowej;
  • może zamaskować pewne błędy, które mogą zdarzyć się każdemu, bo jesteśmy tylko ludźmi!