Czym jest employer branding?
Employer branding to wszelkie działania podejmowane przez organizacje w celu kreowania wizerunku firmy jako dobrego pracodawcy, dobrego środowisko pracy i możliwości rozwoju. Ta strategia opiera się na zapewnieniu odpowiednich warunków pracy i benefitów oraz budowaniu atrakcyjnych ofert rekrutacyjnych, które znajdują pokrycie w praktyce.
Typy Employer brandingu
EB możemy podzielić na zewnętrzny i wewnętrzny, w zależności od grupy do której skierowany jest przekaz. Employer branding wewnętrzny opiera się na komunikacji w wewnątrz organizacji z obecna kadrą, mającej na celu zarówno zmniejszenie rotacji pracowników, jak i zatrzymanie najlepszych talentów oraz podniesienie ich zadowolenia z pracy. Z kolei employer branding zewnętrzny skierowany jest do potencjalnych pracowników, jednak jego celem jest również zbudowanie pozytywnego wizerunku wśród klientów. Ważne jest aby jednocześnie kreować komunikację zewnętrzną i wewnętrzną.
Przykładami employer brandingu wewnętrznego jest np. popularna ostatnio opcja benefitów pracowniczych – wszelkie karty Multisport, niesławne “owocowe czwartki” czy “pizzowe środy” to właśnie budowanie wizerunku pracodawcy wśród obecnej kadry. Zaliczamy do tego też chociażby możliwość odbycia szkoleń (darmowych i odpłatnych) czy nawet…dbanie o zgrany zespół w pracy.
Employer branding zewnętrzny rządzi się swoimi prawami, odrobinę podobnymi do tych wymienionych wyżej. Najważniejszym narzędziem do EB jest… oferta pracy!
Dobrze skonstruowana i przejrzysta oferta jest pierwszym krokiem do sukcesu w kwestiach wizerunku firmy – każdy z nas chciałby widzieć same idealne oferty: dokładny zakres obowiązków, oczekiwania wobec pracownika, benefity (lub ich brak) i oczywiście widełki finansowe, jakie firma przewiduje na dane stanowisko. Potencjalni pracownicy cenią sobie też uczciwość – jeżeli rekruter powiedział, że zadzwoni bez względu na podjętą decyzję, powinien to zrobić. Nie zadzwonił? Mamy już pierwszą rysę na obrazie pracodawcy idealnego. Zadzwonił, ale z decyzją o odrzuceniu kandydatury? Nie udało się, szkoda. Ale oddzwonili, a to oznacza, że zależy im na każdym kandydacie- kiedyś spróbuję aplikować jeszcze raz!
Budowanie wizerunku pracodawcy wymaga od firmy podjęcia działań w różnych obszarach.
Pamiętajmy też, że employer branding powinien być one wdrażany stopniowo, a na efekty trzeba będzie chwilę poczekać, ponieważ kreowanie wizerunku pracodawcy to proces – a procesy czasami są długie i pracochłonne. Z pewnością warto jednak inwestować w employer branding, by móc tworzyć organizację złożoną z osób zaangażowanych w swoją pracę i ułatwić przyciągnięcie do siebie nowych pracowników.